Difference between revisions of "PDF"

From ICTpedia
Jump to: navigation, search
(Opslaan in PDF via Word of Excel)
Line 7: Line 7:
 
== Opslaan in PDF via Word of Excel ==
 
== Opslaan in PDF via Word of Excel ==
  
Een Word-document of Excel-document opslaan in PDF is sinds de introductie van Office 2007 erg eenvoudig geworden, ook in Office 2010 kan je het gemakkelijk doen. Je hoeft enkel volgende vier stappen te doorlopen:
+
Een Word- of Excel-document opslaan als PDF is sinds Office 2007 erg eenvoudig geworden. Ook in Office 2016 kan je het gemakkelijk doen. Je hoeft enkel volgende stappen te doorlopen:
  
1. Klik op de 'Bestand' links bovenaan
+
1. Klik op 'Bestand' links bovenaan
  
 
2. Klik op 'Opslaan als'
 
2. Klik op 'Opslaan als'
Line 23: Line 23:
 
4. Klik op 'Opslaan'. De PDF wordt nu standaard aangemaakt in de map waar het originele document staat. Wil je hem liever op een andere plek opslaan, dan kan je gewoon een andere map kiezen.
 
4. Klik op 'Opslaan'. De PDF wordt nu standaard aangemaakt in de map waar het originele document staat. Wil je hem liever op een andere plek opslaan, dan kan je gewoon een andere map kiezen.
  
 +
 +
 +
Ter zijde: ook bestanden uit PowerPoint, Visio,... kunnen op dezelfde manier en even gemakkelijk als PDF opgeslagen worden.
  
 
== Meerdere documenten tegelijk omzetten naar PDF ==
 
== Meerdere documenten tegelijk omzetten naar PDF ==

Revision as of 09:30, 28 June 2017

Waar we vroeger gebruik maakten van PDFCreator om Word-documenten om te zetten naar PDF, kan dit nu rechtstreeks via Word. Een PDF-document kan op elke computer (zowel Windows, Mac, als Linux) geopend worden, zolang er een PDF-reader op geïnstalleerd staat (bv. Adobe Reader). Een PDF-document wordt ook overal op dezelfde manier weergegeven, wat niet altijd het geval is met bv. een Word-document.

Het is wel belangrijk dat je je origineel document bijhoudt als je er later nog wijzigingen in wilt aanbrengen, want een PDF-document kan (bijna) niet gewijzigd worden. Na deze wijzigingen in je origineel document moet je opnieuw een PDF-document genereren.

Opslaan in PDF via Word of Excel

Een Word- of Excel-document opslaan als PDF is sinds Office 2007 erg eenvoudig geworden. Ook in Office 2016 kan je het gemakkelijk doen. Je hoeft enkel volgende stappen te doorlopen:

1. Klik op 'Bestand' links bovenaan

2. Klik op 'Opslaan als'

Wordpdf.jpg


3. Je krijgt nu een pop-upmenu. Klik onderaan in het dropdownmenu 'PDF' aan en typ de naam in die je aan het document wilt geven

Wordpdf2.jpg


4. Klik op 'Opslaan'. De PDF wordt nu standaard aangemaakt in de map waar het originele document staat. Wil je hem liever op een andere plek opslaan, dan kan je gewoon een andere map kiezen.


Ter zijde: ook bestanden uit PowerPoint, Visio,... kunnen op dezelfde manier en even gemakkelijk als PDF opgeslagen worden.

Meerdere documenten tegelijk omzetten naar PDF

Bovenstaande methode is natuurlijk enkel handig als je één documentje naar PDF moet omzetten. Om meerdere documenten tegelijkertijd om te zetten naar PDF, kan je het op e-campus geïnstalleerde Adobe Acrobat Pro DC gebruiken.

Een handleiding vind je hier.

Meerdere documenten samenvoegen naar één enkele PDF

Bovenstaande methode is natuurlijk enkel handig als je één documentje naar PDF moet omzetten. Om meerdere documenten tegelijkertijd om te zetten naar PDF, kan je het op e-campus geïnstalleerde Adobe Acrobat Pro DC gebruiken.

Een handleiding vind je hier.