ICT-team: verschil tussen versies

Uit ICTpedia
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
<font color='red' size='4pt'><b>Deze informatie is nog niet herwerkt voor AP Hogeschool.</b></font>
----
----
Op de Plantijn Hogeschool is er een twaalfkoppig ICT-team dat ondersteuning biedt voor alle denkbare en ondenkbare zaken die verband houden met computers, gsm's, laptops, netwerk, printers en telefonie. Omdat het niet altijd even duidelijk is waar ICT allemaal bezig mee is, vind je hieronder een overzicht van alle verantwoordelijkheden.  
Op AP Hogeschool is er een centraal ICT-team dat ondersteuning biedt voor alle denkbare en ondenkbare zaken die verband houden met computers, gsm's, laptops, netwerk, printers en telefonie. Omdat het niet altijd even duidelijk is waar ICT allemaal bezig mee is, vind je hieronder een overzicht van alle verantwoordelijkheden.




[file:///P:/Algemene%20Info%20Personeel/Handleidingen/ICT/ICT-medewerkers.pdf Via deze link] (enkel beschikbaar binnen Plantijn) vind je een document met de specifieke taken per persoon. Het eerste aanspreekpunt bij problemen is in elk geval altijd de [[Helpdesk|helpdesk]], ook als het probleem niet specifiek vermeld is bij de taakomschrijving.
Het eerste aanspreekpunt bij problemen is in elk geval altijd de [[Helpdesk|helpdesk]], de contactgegevens vind je [[Contact|hier]]. Ook als het probleem niet specifiek vermeld is bij de taakomschrijving van de helpdesk, contacteer je hen als eerste.
----
----


Regel 12: Regel 11:




* Beantwoorden van vragen bij technische problemen van personeelsleden
* Installatie [[Telefonie|telefoons]]
* Installatie [[Telefonie|telefoons]]
* Terugzetten van back-ups
* Installatie computers (thin clients, fat clients, laptops)
* Aanmaak artikels op ICTpedia
* Beheer van het badgesysteem en de badges
* Installatie computers ([[thin client]]s, [[fat client]]s, laptops)
* Verdeling en ondersteuning van laptops voor personeelsleden
* Verdeling en ondersteuning van laptops voor personeelsleden
</div>
</div>
Regel 23: Regel 20:


<div style="float:left;">
<div style="float:left;">
* Beantwoorden van vragen bij technische problemen van personeelsleden
* Terugzetten van back-ups
* Verdeling en ondersteuning van GSM's, GSM-abonnementen en contact met externe partner (Mobitel)
* Ondersteuning van gsm's en smartphones
* Toewijzing standaardprinters en ondersteuning voor [[multifunctional]]s, contact met externe partner (Ricoh)
* Toewijzing standaardprinters en ondersteuning voor [[multifunctional]]s, contact met externe partner (Ricoh)
* Ondersteuning en onderhoud van beamers en luidsprekers in klassen
* Beheer en onderhoud van de PAT-schermen, online zetten van powerpointpresentaties en contact met externe partner (Glovicom)
* Beheer en onderhoud van de PAT-schermen, online zetten van powerpointpresentaties en contact met externe partner (Glovicom)
</div>
</div>
Regel 31: Regel 29:




Meer informatie over de [[Helpdesk|helpdesk]] zoals telefoonnummers en aanwezigheden.
Meer informatie over de [[Helpdesk|helpdesk]] en contactgegevens vind je [[Contact|hier]].




== Netwerk- en systeembeheer ==
== Netwerkbeheer ==
[[Afbeelding:sysadmin.png|right|600px]]
* Operationele aansturing door coördinator netwerken
* Operationele aansturing door coördinator netwerken en systemen




* Onderhoud netwerkservers, telefonieservers en switchen
* Onderhoud netwerkservers, telefonieservers en switchen
* Configuratie & problem solving draadloos netwerk
* Configuratie & problem solving draadloos netwerk
* Aansturing en overleg met externe partner (Quantum ICT)
* Aansturing en overleg met externe partner
* Coördinatie voor het ICT-aspect inhuizing CVO Provincie Antwerpen
* Beheer van het badgesysteem en de badges
* Configuratie en ondersteuning bij installatie van Mac-computers
* Verdeling van gsm's en smartphones, gsm-abonnementen en contact met externe partner (Mobitel)
* Tweedelijns helpdesk




* Installatie en onderhoud servers (oa e-campus, PLATO, e-mail, webservers, PAT, ...)
== Systeembeheer ==
* Installatie en onderhoud centrale opslagcapaciteit (P-schijf, 'Mijn Documenten')
[[Afbeelding:sysadmin.png|right|600px]]
* Ondersteuning EXASTUD-omgeving
* Installatie en onderhoud servers (oa e-campus, e-mail, webservers, PAT, ...)
* Installatie en onderhoud centrale opslagcapaciteit (N-schijf, 'Mijn Documenten')
* Ondersteuning EXA-omgeving
* Aanmaak en ondersteuning van RSS-feeds
* Configuratie en ondersteuning bij installatie van Mac-computers
* Configuratie en opvolgen van back-ups
* Configuratie en opvolgen van back-ups
* Installatie en configuratie van printerdrivers
* Installatie en configuratie van printerdrivers
* Installatie en onderhoud administratieve software (boekhoudsoftware, inventarisbeheer, ...)
* Installatie en onderhoud administratieve software (boekhoudsoftware, inventarisbeheer, ...)
* Installatie en onderhoud software op e-campus (nieuwe pakketten, updates, ...)
* Installatie en onderhoud software op e-campus (nieuwe pakketten, updates, ...)
* Onderhoud [[Beveiliging:_Trend_Micro_Antivirus|anti-spam & anti-virus]]
* Onderhoud anti-spam & anti-virus
* Ondersteuning systemen en servers voor CVO Provincie Antwerpen
* Ondersteuning systemen en servers voor CVO Provincie Antwerpen
* Aansturing en overleg met externe partner (Centix)
* Aansturing en overleg met externe partner (Centix)
* Tweedelijns helpdesk
* Tweedelijns helpdesk


Regel 63: Regel 63:
== Ontwikkeling ==
== Ontwikkeling ==
<div style="float:left;">
<div style="float:left;">
* Ontwikkeling voor en ondersteuning van verschillende platformen en applicaties:  
* Ontwikkeling voor en ondersteuning van verschillende platformen en applicaties, waaronder:  
** PLATO (studentenadministratie)
** BaMaFlex! (studentenadministratie)
** INFORMAT (personeelsbeheer)
** PersAdmin (personeelsbeheer)
** SES (vacaturepublicatie)  
** SES (vacaturepublicatie)  
** DHO
** DHO
Regel 71: Regel 71:
** Brocade
** Brocade
** Alliance
** Alliance
** uitleensysteem EMI  
** uitleensysteem EMI
* Technische ondersteuning Blackboard
* Technische ondersteuning Blackboard
* Automatisatie voor nieuwe accounts en mailboxen
* Automatisatie voor nieuwe accounts en mailboxen
* Project rond stroomlijning aantal communicatiekanalen binnen Plantijn
</div>
</div>
<div style="float:right">[[Afbeelding:development.png|right|400 px]]&nbsp;&nbsp;[[Afbeelding:boss.png|250px]]</div>
<div style="float:right">[[Afbeelding:development.png|right|400 px]]&nbsp;&nbsp;[[Afbeelding:boss.png|250px]]</div>
Regel 85: Regel 84:
* Rechtenbeheer, aanmaak en onderhoud rechten van websites
* Rechtenbeheer, aanmaak en onderhoud rechten van websites
* Rapporteren over beveiliging van websites
* Rapporteren over beveiliging van websites
* Configuratie op technisch/functioneel vlak van websites
* Configuratie op technisch en functioneel vlak van websites
* Betrokken bij keuze en opzet van nieuwe websites en/of -applicaties
* Betrokken bij keuze en opzet van nieuwe websites en/of -applicaties
* Verzamelen en beantwoorden van alle niet-inhoudelijke vragen mbt alle websites
* Verzamelen en beantwoorden van alle niet-inhoudelijke vragen mbt alle websites
* Aanvragen en toekennen van domeinnamen, in overleg met dienst Communicatie
* Aanvragen en toekennen van domeinnamen, in overleg met dienst Communicatie
* Aanvragen en toekennen van nieuwe contexten (subsite van de Plantijnwebsite)
* Ondersteuning Limesurvey
* Ondersteuning Limesurvey
* Communicatie met verschillende actoren (gebruikers, hostingfirma's, UA, ...)
* Communicatie met verschillende actoren (gebruikers, hostingfirma's, UA, ...)
Regel 100: Regel 98:
* Opmaak ICT-begroting, in samenspraak met departementshoofden en directie
* Opmaak ICT-begroting, in samenspraak met departementshoofden en directie
* Voorzitter werkgroep ICT
* Voorzitter werkgroep ICT
* Rapportering projecten aan DC
* Rapportering projecten aan DT
* Opvolging en beoordeling aankoopdossiers (aanbestedingen)
* Opvolging en beoordeling aankoopdossiers (aanbestedingen)
* Functie tijdelijk vervangen door functie als projectmanager ICT, ter voorbereiding van fusie met Artesis Hogeschool.




Comics created by [http://www.xkcd.com xkcd.com]
Comics created by [http://www.xkcd.com xkcd.com]

Versie van 9 okt 2014 10:41


Op AP Hogeschool is er een centraal ICT-team dat ondersteuning biedt voor alle denkbare en ondenkbare zaken die verband houden met computers, gsm's, laptops, netwerk, printers en telefonie. Omdat het niet altijd even duidelijk is waar ICT allemaal bezig mee is, vind je hieronder een overzicht van alle verantwoordelijkheden.


Het eerste aanspreekpunt bij problemen is in elk geval altijd de helpdesk, de contactgegevens vind je hier. Ook als het probleem niet specifiek vermeld is bij de taakomschrijving van de helpdesk, contacteer je hen als eerste.


Helpdesk

  • Operationele aansturing door coördinator helpdesk


  • Beantwoorden van vragen bij technische problemen van personeelsleden
  • Installatie telefoons
  • Installatie computers (thin clients, fat clients, laptops)
  • Verdeling en ondersteuning van laptops voor personeelsleden
  


  • Terugzetten van back-ups
  • Ondersteuning van gsm's en smartphones
  • Toewijzing standaardprinters en ondersteuning voor multifunctionals, contact met externe partner (Ricoh)
  • Ondersteuning en onderhoud van beamers en luidsprekers in klassen
  • Beheer en onderhoud van de PAT-schermen, online zetten van powerpointpresentaties en contact met externe partner (Glovicom)


Meer informatie over de helpdesk en contactgegevens vind je hier.


Netwerkbeheer

  • Operationele aansturing door coördinator netwerken


  • Onderhoud netwerkservers, telefonieservers en switchen
  • Configuratie & problem solving draadloos netwerk
  • Aansturing en overleg met externe partner
  • Beheer van het badgesysteem en de badges
  • Verdeling van gsm's en smartphones, gsm-abonnementen en contact met externe partner (Mobitel)
  • Tweedelijns helpdesk


Systeembeheer

  • Installatie en onderhoud servers (oa e-campus, e-mail, webservers, PAT, ...)
  • Installatie en onderhoud centrale opslagcapaciteit (N-schijf, 'Mijn Documenten')
  • Ondersteuning EXA-omgeving
  • Aanmaak en ondersteuning van RSS-feeds
  • Configuratie en ondersteuning bij installatie van Mac-computers
  • Configuratie en opvolgen van back-ups
  • Installatie en configuratie van printerdrivers
  • Installatie en onderhoud administratieve software (boekhoudsoftware, inventarisbeheer, ...)
  • Installatie en onderhoud software op e-campus (nieuwe pakketten, updates, ...)
  • Onderhoud anti-spam & anti-virus
  • Ondersteuning systemen en servers voor CVO Provincie Antwerpen
  • Aansturing en overleg met externe partner (Centix)
  • Tweedelijns helpdesk


Ontwikkeling

  • Ontwikkeling voor en ondersteuning van verschillende platformen en applicaties, waaronder:
    • BaMaFlex! (studentenadministratie)
    • PersAdmin (personeelsbeheer)
    • SES (vacaturepublicatie)
    • DHO
    • ECTS
    • Brocade
    • Alliance
    • uitleensysteem EMI
  • Technische ondersteuning Blackboard
  • Automatisatie voor nieuwe accounts en mailboxen
  


Webmaster

  • Rechtenbeheer, aanmaak en onderhoud rechten van websites
  • Rapporteren over beveiliging van websites
  • Configuratie op technisch en functioneel vlak van websites
  • Betrokken bij keuze en opzet van nieuwe websites en/of -applicaties
  • Verzamelen en beantwoorden van alle niet-inhoudelijke vragen mbt alle websites
  • Aanvragen en toekennen van domeinnamen, in overleg met dienst Communicatie
  • Ondersteuning Limesurvey
  • Communicatie met verschillende actoren (gebruikers, hostingfirma's, UA, ...)


Diensthoofd

  • Aanspreekpunt voor nieuwe projecten of ideeën vanuit de organisatie naar ICT toe
  • Aansturing medewerkers, opvolging projecten
  • Opmaak ICT-begroting, in samenspraak met departementshoofden en directie
  • Voorzitter werkgroep ICT
  • Rapportering projecten aan DT
  • Opvolging en beoordeling aankoopdossiers (aanbestedingen)


Comics created by xkcd.com