ICT-team: verschil tussen versies

Uit ICTpedia
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
 
(10 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<font color='red' size='4pt'><b>Deze informatie is nog niet herwerkt voor AP Hogeschool.</b></font>
----
----
Op de Plantijn Hogeschool is er een twaalfkoppig ICT-team dat ondersteuning biedt voor alle denkbare en ondenkbare zaken die verband houden met computers, gsm's, laptops, netwerk, printers en telefonie. Omdat het niet altijd even duidelijk is waar ICT allemaal bezig mee is, vind je hieronder een overzicht van alle verantwoordelijkheden.  
Op AP Hogeschool is er een centraal ICT-team dat ondersteuning biedt voor alle denkbare en ondenkbare zaken die verband houden met computers, gsm's, laptops, netwerk, printers en telefonie. Omdat het niet altijd even duidelijk is waar ICT allemaal bezig mee is, vind je hieronder een overzicht van alle verantwoordelijkheden.




[file:///P:/Algemene%20Info%20Personeel/Handleidingen/ICT/ICT-medewerkers.pdf Via deze link] (enkel beschikbaar binnen Plantijn) vind je een document met de specifieke taken per persoon. Het eerste aanspreekpunt bij problemen is in elk geval altijd de [[Helpdesk|helpdesk]], ook als het probleem niet specifiek vermeld is bij de taakomschrijving.
Het eerste aanspreekpunt bij problemen is in elk geval altijd de [[Helpdesk|helpdesk]], de contactgegevens vind je [[Contact|hier]]. Ook als het probleem niet specifiek vermeld is bij de taakomschrijving van de helpdesk, contacteer je hen als eerste.
----
----


== Helpdesk ==
== Helpdesk ==
<div style="float:left;">
<div style="float:left;">
* Operationele aansturing door coördinator helpdesk
* Operationele aansturing door administratief teamcoördinator helpdesk
 
* Beantwoorden van vragen bij technische problemen van personeelsleden
 
* Installatie [[Telefonie|telefoons]]
* Installatie [[Telefonie|telefoons]]
* Installatie computers (thin clients, fat clients, laptops)
* Verdeling en ondersteuning van laptops voor personeelsleden
* Terugzetten van back-ups
* Terugzetten van back-ups
* Aanmaak artikels op ICTpedia
* Ondersteuning van gsm's en smartphones
* Beheer van het badgesysteem en de badges
* Toewijzing standaardprinters en ondersteuning voor [[multifunctional]]s, contact met externe partner (Ricoh)
* Installatie computers ([[thin client]]s, [[fat client]]s, laptops)
* Ondersteuning en onderhoud van beamers, micro's, videocamera's en luidsprekers in klassen
* Verdeling en ondersteuning van laptops voor personeelsleden
</div>
</div>
<div style="float:right">[[Afbeelding:helpdesk1.png|right|400 px]]&nbsp;&nbsp;[[Afbeelding:helpdesk.png|150px]]</div>
<div style="float:right">[[Afbeelding:helpdesk.png|250px]]</div>
 
<div style="clear:both;"></div>
 


Meer informatie over de [[Helpdesk|helpdesk]] en contactgegevens vind je [[Contact|hier]].


== Administratief teamcoördinator helpdesk ==
<div style="float:left;">
<div style="float:left;">
* Operationele aansturing van de helpdesk
* Administratie van laptops voor personeelsleden
* Beheer van het badgesysteem en de badges
* Beantwoorden van vragen bij technische problemen van personeelsleden
* Beantwoorden van vragen bij technische problemen van personeelsleden
* Verdeling en ondersteuning van GSM's, GSM-abonnementen en contact met externe partner (Mobitel)
* Verdeling van gsm's en smartphones, gsm-abonnementen en contact met externe partner (Mobitel)
* Toewijzing standaardprinters en ondersteuning voor [[multifunctional]]s, contact met externe partner (Ricoh)
* Planning vakanties en evenementen
* Beheer en onderhoud van de PAT-schermen, online zetten van powerpointpresentaties en contact met externe partner (Glovicom)
</div>
</div>
<div style="float:right">[[Afbeelding:helpdesk1.png|right|400 px]]</div>
<div style="clear:both;"></div>
<div style="clear:both;"></div>




Meer informatie over de [[Helpdesk|helpdesk]] zoals telefoonnummers en aanwezigheden.
Meer informatie over de [[Helpdesk|helpdesk]] en contactgegevens vind je [[Contact|hier]].
 
 
== Netwerk- en systeembeheer ==
[[Afbeelding:sysadmin.png|right|600px]]
* Operationele aansturing door coördinator netwerken en systemen




== Netwerkbeheer ==
<div style="float:left;">
* Operationele aansturing door administratief teamcoördinator netwerken
* Onderhoud netwerkservers, telefonieservers en switchen
* Onderhoud netwerkservers, telefonieservers en switchen
* Configuratie & problem solving draadloos netwerk
* Configuratie & problem solving draadloos netwerk
* Aansturing en overleg met externe partner (Quantum ICT)
* Aansturing en overleg met externe partner (Quant ICT)
* Coördinatie voor het ICT-aspect inhuizing CVO Provincie Antwerpen
* Tweedelijns helpdesk
* Configuratie en ondersteuning bij installatie van Mac-computers
</div>
<div style="float:right">[[Afbeelding:networkadmin.png|right|180 px]]&nbsp;&nbsp;[[Afbeelding:network2.png|200px]]</div>
<div style="clear:both;"></div>




* Installatie en onderhoud servers (oa e-campus, PLATO, e-mail, webservers, PAT, ...)
== Systeembeheer ==
* Installatie en onderhoud centrale opslagcapaciteit (P-schijf, 'Mijn Documenten')
[[Afbeelding:sysadmin.png|right|600px]]
* Ondersteuning EXASTUD-omgeving
* Installatie en onderhoud servers (oa e-campus, e-mail, webservers, PAT, ...)
* Installatie en onderhoud centrale opslagcapaciteit (N-schijf, 'Mijn Documenten')
* Technisch onderhoud en ondersteuning Digitap
* Ondersteuning EXA-omgeving
* Aanmaak en ondersteuning van RSS-feeds
* Configuratie en ondersteuning bij installatie van Mac-computers
* Configuratie en opvolgen van back-ups
* Configuratie en opvolgen van back-ups
* Installatie en configuratie van printerdrivers
* Installatie en configuratie van printerdrivers
* Installatie en onderhoud administratieve software (boekhoudsoftware, inventarisbeheer, ...)
* Installatie en onderhoud administratieve software (boekhoudsoftware, inventarisbeheer, ...)
* Installatie en onderhoud software op e-campus (nieuwe pakketten, updates, ...)
* Installatie en onderhoud software op e-campus (nieuwe pakketten, updates, ...)
* Onderhoud [[Beveiliging:_Trend_Micro_Antivirus|anti-spam & anti-virus]]
* Onderhoud anti-spam & anti-virus
* Ondersteuning systemen en servers voor CVO Provincie Antwerpen
* Aansturing en overleg met externe partner (RealDolmen)
* Aansturing en overleg met externe partner (Centix)
* Beheer en onderhoud van de PAT-schermen, online zetten van powerpointpresentaties en contact met externe partner (Dialog)
 
 
* Tweedelijns helpdesk
* Tweedelijns helpdesk


Regel 63: Regel 74:
== Ontwikkeling ==
== Ontwikkeling ==
<div style="float:left;">
<div style="float:left;">
* Ontwikkeling voor en ondersteuning van verschillende platformen en applicaties:  
* Ontwikkeling voor en ondersteuning van verschillende platformen en applicaties, waaronder:  
** PLATO (studentenadministratie)
** BaMaFlex! (studentenadministratie)
** INFORMAT (personeelsbeheer)
** PersAdmin (personeelsbeheer)
** SES (vacaturepublicatie)  
** SES (vacaturepublicatie)
** ProAcc - ProCure
** DHO
** DHO
** ECTS
** ECTS
** Brocade
** Brocade
** Alliance
** Alliance
** uitleensysteem EMI  
** uitleensysteem EMI
* Technische ondersteuning Blackboard
** Untis
** MyArts
** ...
* Automatisatie voor nieuwe accounts en mailboxen
* Automatisatie voor nieuwe accounts en mailboxen
* Project rond stroomlijning aantal communicatiekanalen binnen Plantijn
* Technische ondersteuning en ontwikkeling voor het instellen van mappenrechten
</div>
</div>
<div style="float:right">[[Afbeelding:development.png|right|400 px]]&nbsp;&nbsp;[[Afbeelding:boss.png|250px]]</div>
<div style="float:right">[[Afbeelding:development.png|right|400 px]]&nbsp;&nbsp;[[Afbeelding:boss.png|250px]]</div>
Regel 85: Regel 99:
* Rechtenbeheer, aanmaak en onderhoud rechten van websites
* Rechtenbeheer, aanmaak en onderhoud rechten van websites
* Rapporteren over beveiliging van websites
* Rapporteren over beveiliging van websites
* Configuratie op technisch/functioneel vlak van websites
* Configuratie op technisch en functioneel vlak van websites
* Betrokken bij keuze en opzet van nieuwe websites en/of -applicaties
* Betrokken bij keuze en opzet van nieuwe websites en/of -applicaties
* Verzamelen en beantwoorden van alle niet-inhoudelijke vragen mbt alle websites
* Verzamelen en beantwoorden van alle niet-inhoudelijke vragen mbt alle websites
* Aanvragen en toekennen van domeinnamen, in overleg met dienst Communicatie
* Aanvragen en toekennen van domeinnamen, in overleg met dienst Communicatie
* Aanvragen en toekennen van nieuwe contexten (subsite van de Plantijnwebsite)
* Ondersteuning Limesurvey
* Ondersteuning Limesurvey
* Communicatie met verschillende actoren (gebruikers, hostingfirma's, UA, ...)
* Communicatie met verschillende actoren (gebruikers, hostingfirma's, ...)




Regel 99: Regel 112:
* Aansturing medewerkers, opvolging projecten
* Aansturing medewerkers, opvolging projecten
* Opmaak ICT-begroting, in samenspraak met departementshoofden en directie
* Opmaak ICT-begroting, in samenspraak met departementshoofden en directie
* Voorzitter werkgroep ICT
* Rapportering projecten aan DT
* Rapportering projecten aan DC
* Opvolging en beoordeling aankoopdossiers (aanbestedingen)
* Opvolging en beoordeling aankoopdossiers (aanbestedingen)




* Functie tijdelijk vervangen door functie als projectmanager ICT, ter voorbereiding van fusie met Artesis Hogeschool.
Comics created by [http://www.xkcd.com xkcd.com] and used under [http://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ Creative Commons Licence]
 
 
Comics created by [http://www.xkcd.com xkcd.com]

Huidige versie van 31 aug 2020 om 23:51


Op AP Hogeschool is er een centraal ICT-team dat ondersteuning biedt voor alle denkbare en ondenkbare zaken die verband houden met computers, gsm's, laptops, netwerk, printers en telefonie. Omdat het niet altijd even duidelijk is waar ICT allemaal bezig mee is, vind je hieronder een overzicht van alle verantwoordelijkheden.


Het eerste aanspreekpunt bij problemen is in elk geval altijd de helpdesk, de contactgegevens vind je hier. Ook als het probleem niet specifiek vermeld is bij de taakomschrijving van de helpdesk, contacteer je hen als eerste.


Helpdesk

  • Operationele aansturing door administratief teamcoördinator helpdesk
  • Beantwoorden van vragen bij technische problemen van personeelsleden
  • Installatie telefoons
  • Installatie computers (thin clients, fat clients, laptops)
  • Verdeling en ondersteuning van laptops voor personeelsleden
  • Terugzetten van back-ups
  • Ondersteuning van gsm's en smartphones
  • Toewijzing standaardprinters en ondersteuning voor multifunctionals, contact met externe partner (Ricoh)
  • Ondersteuning en onderhoud van beamers, micro's, videocamera's en luidsprekers in klassen


Meer informatie over de helpdesk en contactgegevens vind je hier.


Administratief teamcoördinator helpdesk

  • Operationele aansturing van de helpdesk
  • Administratie van laptops voor personeelsleden
  • Beheer van het badgesysteem en de badges
  • Beantwoorden van vragen bij technische problemen van personeelsleden
  • Verdeling van gsm's en smartphones, gsm-abonnementen en contact met externe partner (Mobitel)
  • Planning vakanties en evenementen


Meer informatie over de helpdesk en contactgegevens vind je hier.


Netwerkbeheer

  • Operationele aansturing door administratief teamcoördinator netwerken
  • Onderhoud netwerkservers, telefonieservers en switchen
  • Configuratie & problem solving draadloos netwerk
  • Aansturing en overleg met externe partner (Quant ICT)
  • Tweedelijns helpdesk
  


Systeembeheer

  • Installatie en onderhoud servers (oa e-campus, e-mail, webservers, PAT, ...)
  • Installatie en onderhoud centrale opslagcapaciteit (N-schijf, 'Mijn Documenten')
  • Technisch onderhoud en ondersteuning Digitap
  • Ondersteuning EXA-omgeving
  • Aanmaak en ondersteuning van RSS-feeds
  • Configuratie en ondersteuning bij installatie van Mac-computers
  • Configuratie en opvolgen van back-ups
  • Installatie en configuratie van printerdrivers
  • Installatie en onderhoud administratieve software (boekhoudsoftware, inventarisbeheer, ...)
  • Installatie en onderhoud software op e-campus (nieuwe pakketten, updates, ...)
  • Onderhoud anti-spam & anti-virus
  • Aansturing en overleg met externe partner (RealDolmen)
  • Beheer en onderhoud van de PAT-schermen, online zetten van powerpointpresentaties en contact met externe partner (Dialog)
  • Tweedelijns helpdesk


Ontwikkeling

  • Ontwikkeling voor en ondersteuning van verschillende platformen en applicaties, waaronder:
    • BaMaFlex! (studentenadministratie)
    • PersAdmin (personeelsbeheer)
    • SES (vacaturepublicatie)
    • ProAcc - ProCure
    • DHO
    • ECTS
    • Brocade
    • Alliance
    • uitleensysteem EMI
    • Untis
    • MyArts
    • ...
  • Automatisatie voor nieuwe accounts en mailboxen
  • Technische ondersteuning en ontwikkeling voor het instellen van mappenrechten
  


Webmaster

  • Rechtenbeheer, aanmaak en onderhoud rechten van websites
  • Rapporteren over beveiliging van websites
  • Configuratie op technisch en functioneel vlak van websites
  • Betrokken bij keuze en opzet van nieuwe websites en/of -applicaties
  • Verzamelen en beantwoorden van alle niet-inhoudelijke vragen mbt alle websites
  • Aanvragen en toekennen van domeinnamen, in overleg met dienst Communicatie
  • Ondersteuning Limesurvey
  • Communicatie met verschillende actoren (gebruikers, hostingfirma's, ...)


Diensthoofd

  • Aanspreekpunt voor nieuwe projecten of ideeën vanuit de organisatie naar ICT toe
  • Aansturing medewerkers, opvolging projecten
  • Opmaak ICT-begroting, in samenspraak met departementshoofden en directie
  • Rapportering projecten aan DT
  • Opvolging en beoordeling aankoopdossiers (aanbestedingen)


Comics created by xkcd.com and used under Creative Commons Licence