EHBTO: Stabiliteit netwerkverbinding: verschil tussen versies

Uit ICTpedia
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 6: Regel 6:
Windows XP: Ga naar start en selecteer 'Uitvoeren'
Windows XP: Ga naar start en selecteer 'Uitvoeren'
Windows 7: Typ rechtstreeks in 'Programma's en bestanden zoeken'
Windows 7: Typ rechtstreeks in 'Programma's en bestanden zoeken'
[[Afbeelding:Stabiliteit_netwerk_controleren_01.PNG|border]]
[[Afbeelding:Stabiliteit_netwerk_controleren_01.PNG|border]]




Typ 'cmd' en druk op return op je toetsenbord
Typ 'cmd' en druk op return op je toetsenbord
[[Afbeelding:Stabiliteit_netwerk_controleren_02.PNG|border]]
[[Afbeelding:Stabiliteit_netwerk_controleren_02.PNG|border]]


Regel 15: Regel 17:
In de kader die verschijnt typ je 'ping <uw provider> -t'  
In de kader die verschijnt typ je 'ping <uw provider> -t'  
waarbij uw provider bv Telenet is; maar je kan ook bv naar e-campus.plantijn.be pingen
waarbij uw provider bv Telenet is; maar je kan ook bv naar e-campus.plantijn.be pingen
[[Afbeelding:Stabiliteit_netwerk_controleren_03.PNG|border]]
[[Afbeelding:Stabiliteit_netwerk_controleren_03.PNG|border]]



Versie van 6 okt 2011 15:21


Bij een slechte netwerkverbinding fysiek of draadloos kan e-campus traag werken, haperen en niet reageren of zelfs regelmatig uitvallen. Met onderstaande stappen kan je de stabiliteit van je (thuis) netwerk en internetverbinding controleren.


Windows XP: Ga naar start en selecteer 'Uitvoeren' Windows 7: Typ rechtstreeks in 'Programma's en bestanden zoeken'


Typ 'cmd' en druk op return op je toetsenbord


In de kader die verschijnt typ je 'ping <uw provider> -t' waarbij uw provider bv Telenet is; maar je kan ook bv naar e-campus.plantijn.be pingen


Nu kan je rustig verder werken en de meting op elk moment stoppen door 'ctrl + c' te drukken. In de resultaten krijg je te zien hoelang een pakket onderweg geweest is. Wanneer er sterke afwijkingen/vertragingen in deze tijd zitten kan dit wijzen op een slechte draadloze verbinding, netwerkverbinding of problemen bij je provider.


Wanneer deze vertragingen samen vallen met de storingen binnen e-campus, heb je de oorzaak gevonden.