EHBTO: verschil tussen versies

Uit ICTpedia
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
 
(21 tussenliggende versies door 5 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
Deze pagina probeert u zo snel mogelijk weer terug aan het werk te zetten.
<div style="float:left;">__TOC__</div>
<div style="clear:both;"></div>


Dit zijn de ToDo's die u zou moeten ondernemen bij een ICT-related "ongeval".
----
'''Help, ik heb een ICT-probleem!'''
Wat kan je zelf nakijken als je met een ICT gerelateerd probleem zit?
----


== Praktische tips om mee te beginnen ==
''De basiszaken om na te kijken''
<div style="float:right;">[[File:EHBTO01.jpg|Backup|250px]]</div>
* '''Al proberen herstarten?'''


==1. Controleer alle kabels ==
Een klassieker bij ICT problemen: ''herstarten''.  Het lijkt banaal en overbodig, maar de meeste kleine problemen zijn opgelost met het uitvoeren van een herstart.  Als je toestel helemaal vast zit kan je de power-knop enkele seconden blijven indrukken, zodoende schakelt het toestel zichzelf uit en kan je opnieuw opstarten.


Controleer of de bekabeling zowel van PC naar scherm, als van PC naar contactdoos nog goed verbonden is.
* '''Controleer alle kabels'''


Controleer of de bekabeling nog goed zit.  Soms kan er al eens een kabel los zitten of uitgetrokken zijn door iemand anders.  Als het toestel niet werkt kan je dit best even controleren.


==2. Staat de Power Button wel aan? ==
* '''Probeer een andere browser'''


Sommige toestellen hebben meer dan een power button. Die kan soms goed verborgen zijn, bijvoorbeeld aan de achterzijde van de printer of onder een klepje.
Heb je een probleem binnen een bepaalde webpagina?  Probeer hetzelfde eens te doen met een andere browser (Firefox, Chome, Internet Explorer of Edge).  Sommige onderdelen van een website kunnen afhankelijk zijn van de browser waarmee je werkt.


* '''Kijk na of je netwerkverbinding stabiel is''': Sommige problemen kunnen te maken hebben met een slechte netwerkverbinding.  Ook hier kan je een aantal steekproeven doen:
** Werk je via WIFI? Probeer dan eerst via een bekabelde verbinding
** Test de snelheid van je verbinding indien het signaal te zwak blijft
** Heb je dit probleem van thuis uit? Contacteer je internetprovider indien nodig.


==3. Werkt u op een Fat Client of een Thin Client? ==
* '''Zoek gericht een oplossing op ICTpedia'''


Met welk toestel bent u aan het werken?
De ICTpedia pagina’s bevatten allerlei informatie over de verschillende ICT toepassingen.  Neem [https://ictpedia.ap.be hier] een kijkje om een handleiding of informatie terug te vinden


Een [[fat client]] (FC) is het grootste model en beschikt over een eigen interne harde schijf. Als u dus op de lokale PC zelf werkt, werkt u in de '''ISI-omgeving'''.
Door op het icoontje van "Deze Computer" met de rechtermuisknop te klikken kunt u daar via "Eigenschappen" => tabblad "Computernaam" => veld "Volledige computernaam" de naam van de computer terugvinden. En deze naam komt ook overeen met het serienummer (S/N) van uw toestel. Deze is ook op het toestel zelf terug te vinden op een grijs of wit stickertje.
U kunt wel via "Start" => '''E-Campus''' onder de E-Campus (Server) omgeving gaan werken.


De [[thin client]] (TC) is de dunnere variant en heeft géén interne harde schijf. U werkt hier dus sowieso direct op de '''E-Campus'''-omgeving.
== Vaak voorkomende problemen bij e-Campus ==
Het MAC-adres vindt u op een witte sticker die op de TC zelf is bevestigd en is opgebouwd uit een combinatie van 12 cijfers en letters met dubbele punten tussen. Bijvoorbeeld: 00:80:64:9F:5C:8C.


''Als e-Campus niet wil starten kan je het volgende nakijken:''


==4. ISI of E-Campus ==
* '''Heb je de Citrix Workspace-client al geïnstalleerd?'''


ISI = wanneer u op de lokale PC zelf werkt
Een onmisbaar onderdeel voor e-Campus is de Citrix Workspace-client.  Dit stukje software moet geïnstalleerd zijn op je toestel om van start te kunnen gaan met e-Campus.
[[E-campus: Citrix-client installeren: Windows 10|Hier]] kan je een woordje uitleg terugvinden hoe je deze het best kan installeren.


E-Campus = wanneer u contact maakt met onze server om daar uw sessie op te halen
* '''Probeer via een andere browser (https://e-campus.ap.be)'''


Werkt het niet via je huidige browser, dan kan je een alternatief proberen (Firefox, Chrome, Internet Explorer of Edge).  Als alternatief kan je proberen om je recente browsergeschiedenis, cookies en tijdelijke internetbestanden te wissen.


==5. Al proberen herstarten? ==
* '''Start e-Campus op via je lokaal geïnstalleerde Citrix-client'''


Heeft u de PC al eens helemaal opnieuw opgestart?
Werkt het toch niet via een browser, dan lukt het zeker via de lokaal geïnstalleerde Citrix-client.  Indien geïnstalleerd vindt je deze terug in je Start menu (onder Windows).  Even aanmelden met je p-nummer@ap.be of s-nummer@ap.be en je kan e-Campus starten.
Desnoods mag u gewoon de power button enkele seconden ingedrukt houden tot de computer uitstaat. Enkele seconden wachten en dan mag u de PC opnieuw starten.


* '''Hang je vast in e-Campus of reageert een specifiek programma niet meer?'''


==6. Nog steeds problemen? ==
Contacteer in dit geval je [[Contact|'''ICT Helpdesk''']].  Zij kunnen van op afstand je Citrix sessie nakijken of eventueel afsluiten zodat je opnieuw kan starten.  Vergeet niet je p- of s-nummer mee te geven zodat ze je sessie makkelijker kunnen terugvinden.  Geef ook de naam mee van de Citrix server waar je momenteel op werkt.  Deze kan je terugvinden in je Start menu.


Kijk of u uw probleem hier terugvindt, zoniet ga dan direct door naar 7.
[[Bestand:EHBTO_02.png|border|400px]]


* [[Telefonie:DTMF|Ik bel naar Telenet of een ander bedrijf en ik moet in het begin door een reeks van menu's gaan]].
== Vaak voorkomende problemen met beamers ==
* [[Telefonie:Aan- en afmelden|Ik kan mijn toetstenbord niet gebruiken of ik kan niet meer Internationaal bellen]].
<div style="float:right;">[[Bestand:EHBTO_03.png|border|200px]]</div>
* Hoe verander ik mijn [[wachtwoord]]?
''Kijk volgende zaken na indien je een probleem hebt met de beamer in een lokaal''
* [[HTC_-_configuratie_activesync|Ik heb mijn wachtwoord moeten wijzigen en nu synchroniseert mijn HTC niet meer]].
* [http://ictpedia.plantijn.be/wiki/index.php/Draadloos#Verbinding_maken_met_.22Plantijn_internet.22 Ik heb problemen met mijn draadloos internet].


* '''Geen beeld of een ander beeld op de beamer dan op je PC?''' Gebruik de toetsencombinatie ''Windows-toets + P'' Hiermee krijg je aan de rechterkant van je scherm een keuzemenu te zien: (klik een optie aan met de muisaanwijzer of maak je keuze met de pijltjestoetsen en enter-toets)
** '''Alleen PC-scherm: '''Enkel beeld op je monitor (de beamer krijgt geen beeld meer)
** '''Dupliceren: '''Hetzelfde beeld op je monitor en beamer
** '''Uitbreiden: '''De beamer wordt ingesteld als ‘tweede scherm’, je kan dus vensters verslepen van je monitor naar de beamer.
** '''Alleen tweede scherm: '''Enkel beeld op de beamer (monitor wordt uitgeschakeld)


==7. Bekijk zeer aandachtig ICTpedia ==
* '''Geen verbinding met de PC of laptop'''


Bekijk nog eens heel aandachtig deze zéér nuttige site!
Als het dupliceren of uitbreiden niet werkt zit het probleem vermoedelijk bij de bekabeling.  Het gebeurt helaas vaker dat een voorganger de bekabeling heeft aangepast, maar niet terug aangesloten heeft.  Vindt je niet meteen waar het probleem zit, contacteer dan gerust de [[Contact|'''ICT Helpdesk''']].


In het "ZOEK"-venster probeert u meerdere synoniemen te gebruiken of het Engelse woord.
* '''Geen correcte aansluiting voor een laptop?'''
Bv. "wachtwoord" of  "password", zo vindt u misschien toch datgene dat u nodig hebt.


Bij de knop '''Zoeken''' gaat u alle artikels met het gezochte woord terugvinden, bij de knop '''OK''' gaat u rechtstreeks naar de pagina als die bestaat.
Mis je een bepaalde aansluiting voor je laptop (VGA, HDMI, DP, Thunderbolt, …)? 
Geen correct tussenstukje meegenomen?
De collega’s van het EMI hebben een voorraad aan tussenstukjes.  Je kan er hier gerust eentje ophalen en achteraf terug brengen.


'''<pre style="color: red">Opgelet: Dien je toch een aanpassing te maken aan de bekabeling?  Zorg er dan voor dat je alles correct terug achter laat voor de collega die na je komt!</pre>


==8. Neem contact op met de ICT-ankerpersoon ==
== Vaak voorkomende problemen bij het aanmelden ==


Is het nog steeds niet gelukt?
''Soms loopt het al mis bij het aanmelden op PC's, e-Campus of AP websites.  Controleer dan even of je het volgende al kan schrappen:''


* [[Helpdesk voor studenten|'''STUDENTEN''']]
* '''Gebruik je de juiste gebruikersnaam?''' Correcte gebruikersnamen zijn, afhankelijk van je functie, als volgt opgebouwd:
** '''Personeel: ''' ''pxxxxxx''@ap.be
** '''Studenten: ''' ''sxxxxxx''@ap.be
** '''Jobstudenten: ''' ''jxxxxxx''@ap.be
** '''Stagairs: ''' ''txxxxxx''@ap.be
'''<pre style="color: red">Opgelet: Je e-mailadres kan je niet gebruiken om aan te melden!</pre>


Neem dan eerst contact op met een van de ICT-ankerpersonen via mail of voor echt dringende gevallen telefonisch via het onthaal.
* '''Wachtwoord fout?  '''Heb je een probleem met je huidige wachtwoord?  Ben je deze vergeten?  Contacteer in dit geval de ICT Helpdesk en zorg ervoor dat je het volgende kan doorgeven:
** Je correcte gebruikersnaam
** Een kopie of foto van je studentenkaart of identiteitskaart


* [[Helpdesk voor personeel|'''PERSONEEL''']]


Mail ons een zo gedetailleerd mogelijk rapport van uw incident. Zo kunnen we sneller en gerichter te werk gaan!
* '''Wil je je wachtwoord wijzigen?'''


Wat we juist nodig hebben staat hierboven vooral in punt 3 en 4 vermeld. Ook het uur, datum, personeelsnummer en server waarop je bezig bent wordt gevraagd.
Surf naar [https://wachtwoord.ap.be deze AP site]


* Waar vind ik mijn personeelsnummer ?
== Contacteer het ICT-anker of de ICT Helpdesk ==


Misschien ben je al aangemeld op e-campus. Indien niet, log dan even in op https://e-campus.plantijn.be. Op uw bureaublad zie je het icoon van ‘Mijn Computer’. Onder het icoon zie je jouw personeelsnummer staan. Ter info: tussen haakjes zie je de naam van de server waarop je bent aangemeld.
''Zit je nog steeds met een probleem?''


* [[Helpdesk voor studenten|'''STUDENTEN''']]


Voor dringende gevallen kan je ons ook telefonisch bereiken, bel daarvoor naar het helpdesknummer van de campus waar je aanwezig bent.
Neem eerst contact op met één van de [[Contact|'''ICT Ankerpersonen''']] van je campus.  Je kan hen bereiken via e-mail of, als het echt dringend is, telefonisch via het onthaal.


* [[Helpdesk voor personeel|'''PERSONEEL''']]


Neem rechtstreeks contact op met de [[Contact|'''ICT Helpdesk''']].  Geef zoveel mogelijk informatie mee om een snelle oplossing te garanderen.
Je kan ons bereiken via e-mail of telefonisch.


==9. Vul het PC-defectenformulier in ==


*Voor de gemachtigden*
- Surf naar http://pcdefecten.plantijn.be/


- Log aan met je eigen gebruikelijke gegevens
== Verwante artikels ==
 
* [[EHBTO:_Internet_Explorer_resetten|Internet Explorer resetten]].
- Vul alles zo nauwkeurig mogelijk in klik op toevoegen
* [[EHBTO:_Stabiliteit_netwerkverbinding|Stabiliteit netwerkverbinding]].
 
* [[Telefonie:_DTMF|Ik bel naar Telenet of een ander bedrijf en ik moet in het begin door een reeks van menu's gaan]].
- Wij worden automatisch op de hoogte gebracht.
* [[Telefonie:_Aan- en afmelden|Ik kan mijn toetsenbord niet gebruiken of ik kan niet meer Internationaal bellen]].
 
* Hoe verander ik mijn [[wachtwoord]]?
 
* [[Draadloos|Ik heb problemen met mijn draadloos internet]].
Wij zullen daarna jullie problemen zo spoedig mogelijk behandelen en wij zullen jullie hierover informeren.
 
 
 
 
 
Legende:
 
 
*'''inventarisnummer''': Dit nummer kan je herkennen aan een reeks van nullen dat voor het getal staat (00008272). Boven dit getal is een barcode te vinden en dit stickertje is maar 2cm groot en kleeft op het toestel zelf.
 
*'''computernaamfatclient''': Als deze sticker nog op de PC kleeft kan je het herkennen aan een letter-cijfer combinatie (CZC4420S3R of HUB5520SSH). De sticker is zilverachtig. Je kan het ook op de "ISI" zelf vinden door 'rechtermuisklik' op "Deze Computer" --> "Eigenschappen" --> tabblad "Computernaam" en dan bij "Volledige computernaam" kijken.
 
*'''macadresthinclient''': Is op de achterkant van de thin client te vinden. En staat ook aangeduid als "MAC" op een klein wit stickertje en kan zowel cijfers als letters bevatten. (00:80.64:B1:19:C2).

Huidige versie van 8 apr 2020 om 09:43


Help, ik heb een ICT-probleem! Wat kan je zelf nakijken als je met een ICT gerelateerd probleem zit?


Praktische tips om mee te beginnen

De basiszaken om na te kijken

Backup
  • Al proberen herstarten?

Een klassieker bij ICT problemen: herstarten. Het lijkt banaal en overbodig, maar de meeste kleine problemen zijn opgelost met het uitvoeren van een herstart. Als je toestel helemaal vast zit kan je de power-knop enkele seconden blijven indrukken, zodoende schakelt het toestel zichzelf uit en kan je opnieuw opstarten.

  • Controleer alle kabels

Controleer of de bekabeling nog goed zit. Soms kan er al eens een kabel los zitten of uitgetrokken zijn door iemand anders. Als het toestel niet werkt kan je dit best even controleren.

  • Probeer een andere browser

Heb je een probleem binnen een bepaalde webpagina? Probeer hetzelfde eens te doen met een andere browser (Firefox, Chome, Internet Explorer of Edge). Sommige onderdelen van een website kunnen afhankelijk zijn van de browser waarmee je werkt.

  • Kijk na of je netwerkverbinding stabiel is: Sommige problemen kunnen te maken hebben met een slechte netwerkverbinding. Ook hier kan je een aantal steekproeven doen:
    • Werk je via WIFI? Probeer dan eerst via een bekabelde verbinding
    • Test de snelheid van je verbinding indien het signaal te zwak blijft
    • Heb je dit probleem van thuis uit? Contacteer je internetprovider indien nodig.
  • Zoek gericht een oplossing op ICTpedia

De ICTpedia pagina’s bevatten allerlei informatie over de verschillende ICT toepassingen. Neem hier een kijkje om een handleiding of informatie terug te vinden


Vaak voorkomende problemen bij e-Campus

Als e-Campus niet wil starten kan je het volgende nakijken:

  • Heb je de Citrix Workspace-client al geïnstalleerd?

Een onmisbaar onderdeel voor e-Campus is de Citrix Workspace-client. Dit stukje software moet geïnstalleerd zijn op je toestel om van start te kunnen gaan met e-Campus. Hier kan je een woordje uitleg terugvinden hoe je deze het best kan installeren.

Werkt het niet via je huidige browser, dan kan je een alternatief proberen (Firefox, Chrome, Internet Explorer of Edge). Als alternatief kan je proberen om je recente browsergeschiedenis, cookies en tijdelijke internetbestanden te wissen.

  • Start e-Campus op via je lokaal geïnstalleerde Citrix-client

Werkt het toch niet via een browser, dan lukt het zeker via de lokaal geïnstalleerde Citrix-client. Indien geïnstalleerd vindt je deze terug in je Start menu (onder Windows). Even aanmelden met je p-nummer@ap.be of s-nummer@ap.be en je kan e-Campus starten.

  • Hang je vast in e-Campus of reageert een specifiek programma niet meer?

Contacteer in dit geval je ICT Helpdesk. Zij kunnen van op afstand je Citrix sessie nakijken of eventueel afsluiten zodat je opnieuw kan starten. Vergeet niet je p- of s-nummer mee te geven zodat ze je sessie makkelijker kunnen terugvinden. Geef ook de naam mee van de Citrix server waar je momenteel op werkt. Deze kan je terugvinden in je Start menu.

Vaak voorkomende problemen met beamers

Kijk volgende zaken na indien je een probleem hebt met de beamer in een lokaal

  • Geen beeld of een ander beeld op de beamer dan op je PC? Gebruik de toetsencombinatie Windows-toets + P Hiermee krijg je aan de rechterkant van je scherm een keuzemenu te zien: (klik een optie aan met de muisaanwijzer of maak je keuze met de pijltjestoetsen en enter-toets)
    • Alleen PC-scherm: Enkel beeld op je monitor (de beamer krijgt geen beeld meer)
    • Dupliceren: Hetzelfde beeld op je monitor en beamer
    • Uitbreiden: De beamer wordt ingesteld als ‘tweede scherm’, je kan dus vensters verslepen van je monitor naar de beamer.
    • Alleen tweede scherm: Enkel beeld op de beamer (monitor wordt uitgeschakeld)
  • Geen verbinding met de PC of laptop

Als het dupliceren of uitbreiden niet werkt zit het probleem vermoedelijk bij de bekabeling. Het gebeurt helaas vaker dat een voorganger de bekabeling heeft aangepast, maar niet terug aangesloten heeft. Vindt je niet meteen waar het probleem zit, contacteer dan gerust de ICT Helpdesk.

  • Geen correcte aansluiting voor een laptop?

Mis je een bepaalde aansluiting voor je laptop (VGA, HDMI, DP, Thunderbolt, …)? Geen correct tussenstukje meegenomen? De collega’s van het EMI hebben een voorraad aan tussenstukjes. Je kan er hier gerust eentje ophalen en achteraf terug brengen.

Opgelet: Dien je toch een aanpassing te maken aan de bekabeling?  Zorg er dan voor dat je alles correct terug achter laat voor de collega die na je komt!

Vaak voorkomende problemen bij het aanmelden

Soms loopt het al mis bij het aanmelden op PC's, e-Campus of AP websites. Controleer dan even of je het volgende al kan schrappen:

  • Gebruik je de juiste gebruikersnaam? Correcte gebruikersnamen zijn, afhankelijk van je functie, als volgt opgebouwd:
    • Personeel: pxxxxxx@ap.be
    • Studenten: sxxxxxx@ap.be
    • Jobstudenten: jxxxxxx@ap.be
    • Stagairs: txxxxxx@ap.be
Opgelet: Je e-mailadres kan je niet gebruiken om aan te melden!
  • Wachtwoord fout? Heb je een probleem met je huidige wachtwoord? Ben je deze vergeten? Contacteer in dit geval de ICT Helpdesk en zorg ervoor dat je het volgende kan doorgeven:
    • Je correcte gebruikersnaam
    • Een kopie of foto van je studentenkaart of identiteitskaart


  • Wil je je wachtwoord wijzigen?

Surf naar deze AP site

Contacteer het ICT-anker of de ICT Helpdesk

Zit je nog steeds met een probleem?

Neem eerst contact op met één van de ICT Ankerpersonen van je campus. Je kan hen bereiken via e-mail of, als het echt dringend is, telefonisch via het onthaal.

Neem rechtstreeks contact op met de ICT Helpdesk. Geef zoveel mogelijk informatie mee om een snelle oplossing te garanderen. Je kan ons bereiken via e-mail of telefonisch.


Verwante artikels