Difference between revisions of "EHBTO"

From ICTpedia
Jump to: navigation, search
Line 1: Line 1:
<font color='red' size='4pt'><b>Deze informatie is nog niet herwerkt voor AP Hogeschool.</b></font>
 
 
----
 
----
Deze pagina probeert u zo snel mogelijk weer terug aan het werk te zetten.
+
Deze pagina probeert je zo snel mogelijk weer terug aan het werk te zetten.
Dit zijn de ToDo's die u zou moeten ondernemen bij een ICT-related "ongeval".
+
Dit zijn de ToDo's die je zou moeten ondernemen bij een ICT-related "ongeval".
 
----
 
----
  
 
== Controleer alle kabels ==
 
== Controleer alle kabels ==
  
Controleer of de bekabeling zowel van PC naar scherm, als van PC naar contactdoos nog goed verbonden is.
+
Controleer of de bekabeling zowel van pc naar scherm, als van pc naar contactdoos nog goed verbonden is.
  
  
== Staat de Power Button wel aan? ==
+
== Staat het toestel wel aan? ==
  
Sommige toestellen hebben meer dan een power button. Die kan soms goed verborgen zijn, bijvoorbeeld aan de achterzijde van de printer of onder een klepje.
+
Sommige toestellen hebben meer dan één power button. Die kan soms goed verborgen zijn, bijvoorbeeld aan de achterzijde van de printer of onder een klepje.
  
  
== Werkt u op een Fat Client of een Thin Client? ==
+
== Werkt u op een fat client of een thin client? ==
  
 
Met welk toestel bent u aan het werken?  
 
Met welk toestel bent u aan het werken?  
  
Een [[fat client]] (FC) is het grootste model en beschikt over een eigen interne harde schijf. Als u dus op de lokale PC zelf werkt, werkt u in de '''ISI-omgeving'''.
+
Een [[fat client]] (FC) is het grootste model en beschikt over een eigen interne harde schijf.
Door op het icoontje van "Deze Computer" met de rechtermuisknop te klikken kunt u daar via "Eigenschappen" => tabblad "Computernaam" => veld "Volledige computernaam" de naam van de computer terugvinden. En deze naam komt ook overeen met het serienummer (S/N) van uw toestel. Deze is ook op het toestel zelf terug te vinden op een grijs of wit stickertje.
+
Door op het icoontje van "Deze computer" met de rechtermuisknop te klikken kan je daar via "Eigenschappen" => tabblad "Computernaam" => veld "Volledige computernaam" de naam van de computer terugvinden.
U kunt wel via "Start" => '''E-Campus''' onder de E-Campus (Server) omgeving gaan werken.
+
U kunt wel via "Start" => '''e-campus''' onder de e-campusomgeving gaan werken.
  
De [[thin client]] (TC) is de dunnere variant en heeft géén interne harde schijf. U werkt hier dus sowieso direct op de '''E-Campus'''-omgeving.
+
De [[thin client]] (TC) is de dunnere variant en heeft geen interne harde schijf. Je werkt hier dus sowieso in '''e-campus'''.
Het MAC-adres vindt u op een witte sticker die op de TC zelf is bevestigd en is opgebouwd uit een combinatie van 12 cijfers en letters met dubbele punten tussen. Bijvoorbeeld: 00:80:64:9F:5C:8C.
+
Het MAC-adres vind je op een witte sticker die op de TC zelf is bevestigd en is opgebouwd uit een combinatie van twaalf cijfers en letters met dubbele punten tussen. Bijvoorbeeld: 00:80:64:9F:5C:8C.
 
+
 
+
== ISI of E-Campus ==
+
 
+
ISI = wanneer u op de lokale PC zelf werkt
+
 
+
E-Campus = wanneer u contact maakt met onze server om daar uw sessie op te halen
+
  
  
 
== Al proberen herstarten? ==
 
== Al proberen herstarten? ==
  
Heeft u de PC al eens helemaal opnieuw opgestart?
+
Heb je de pc al eens helemaal opnieuw opgestart?
Desnoods mag u gewoon de power button enkele seconden ingedrukt houden tot de computer uitstaat. Enkele seconden wachten en dan mag u de PC opnieuw starten.
+
Desnoods mag je gewoon de power button enkele seconden ingedrukt houden tot de computer uitstaat. Enkele seconden wachten en dan mag je de pc opnieuw starten.
  
  
 
== Nog steeds problemen? ==
 
== Nog steeds problemen? ==
  
Kijk of u uw probleem hier terugvindt, zoniet ga dan direct door naar 7.
+
Kijk of je jouw probleem hier terugvindt, zoniet ga dan direct door naar 7.
  
 
* [[Telefonie:DTMF|Ik bel naar Telenet of een ander bedrijf en ik moet in het begin door een reeks van menu's gaan]].
 
* [[Telefonie:DTMF|Ik bel naar Telenet of een ander bedrijf en ik moet in het begin door een reeks van menu's gaan]].
 
* [[Telefonie:Aan- en afmelden|Ik kan mijn toetsenbord niet gebruiken of ik kan niet meer Internationaal bellen]].
 
* [[Telefonie:Aan- en afmelden|Ik kan mijn toetsenbord niet gebruiken of ik kan niet meer Internationaal bellen]].
 
* Hoe verander ik mijn [[wachtwoord]]?
 
* Hoe verander ik mijn [[wachtwoord]]?
* [[HTC_-_configuratie_activesync|Ik heb mijn wachtwoord moeten wijzigen en nu synchroniseert mijn HTC niet meer]].
+
* [[HTC_-_configuratie_activesync|Ik heb mijn wachtwoord moeten wijzigen en nu synchroniseert mijn smartphone niet meer]].
 
* [http://ictpedia.plantijn.be/wiki/index.php/Draadloos#Verbinding_maken_met_.22Plantijn_internet.22 Ik heb problemen met mijn draadloos internet].
 
* [http://ictpedia.plantijn.be/wiki/index.php/Draadloos#Verbinding_maken_met_.22Plantijn_internet.22 Ik heb problemen met mijn draadloos internet].
  
  
== Bekijk zeer aandachtig ICTpedia ==
+
== Zoeken op ICTpedia ==
  
Bekijk nog eens heel aandachtig deze zéér nuttige site!
+
In het zoekvenster probeer je meerdere synoniemen te gebruiken of het Engelse woord.
 +
Bv. "wachtwoord" of "password", zo vind je misschien toch wat je nodig hebt.
  
In het "ZOEK"-venster probeert u meerdere synoniemen te gebruiken of het Engelse woord.
+
Bij de knop '''Zoeken''' ga je alle artikels met het gezochte woord terugvinden, bij de knop '''OK''' ga je rechtstreeks naar de pagina als die bestaat.
Bv. "wachtwoord" of  "password", zo vindt u misschien toch datgene dat u nodig hebt.
+
 
+
Bij de knop '''Zoeken''' gaat u alle artikels met het gezochte woord terugvinden, bij de knop '''OK''' gaat u rechtstreeks naar de pagina als die bestaat.
+
  
  
Line 71: Line 61:
 
* [[Helpdesk voor personeel|'''PERSONEEL''']]
 
* [[Helpdesk voor personeel|'''PERSONEEL''']]
  
Mail ons een zo gedetailleerd mogelijk rapport van uw incident. Zo kunnen we sneller en gerichter te werk gaan!
+
Mail ons een zo gedetailleerd mogelijk rapport van je probleem. Zo kunnen we sneller en gerichter te werk gaan.
  
Wat we juist nodig hebben staat hierboven vooral in punt 3 en 4 vermeld. Ook het uur, datum, personeelsnummer en server waarop je bezig bent wordt gevraagd.
+
Wat we juist nodig hebben staat hierboven vooral in punt 3 en 4 vermeld. Ook het uur, datum, personeelsnummer en de server waarop je bezig bent wordt gevraagd.
  
* Waar vind ik mijn personeelsnummer ?
+
* Waar vind ik mijn personeelsnummer?
  
Misschien ben je al aangemeld op e-campus. Indien niet, log dan even in op https://e-campus.plantijn.be. Op uw bureaublad zie je het icoon van ‘Mijn Computer’. Onder het icoon zie je jouw personeelsnummer staan. Ter info: tussen haakjes zie je de naam van de server waarop je bent aangemeld.
+
Misschien ben je al aangemeld op e-campus. Indien niet, log dan even in op https://e-campus.plantijn.be. Op je bureaublad zie je het icoon van 'Mijn computer'. Onder het icoon zie je jouw personeelsnummer staan. Ter info: tussen haakjes zie je de naam van de server waarop je bent aangemeld.
  
  
Line 83: Line 73:
  
  
 
+
== Vul het pc-defectenformulier in ==
== Vul het PC-defectenformulier in ==
+
  
 
'''Het formulier is enkel toegankelijk voor ICT-ankerpersonen, ICT-lectoren en EMI-medewerkers.'''
 
'''Het formulier is enkel toegankelijk voor ICT-ankerpersonen, ICT-lectoren en EMI-medewerkers.'''
Line 91: Line 80:
 
* Surf naar http://pcdefecten.plantijn.be/ (enkel toegankelijk van op e-campus of ISI)
 
* Surf naar http://pcdefecten.plantijn.be/ (enkel toegankelijk van op e-campus of ISI)
 
* Log in met je eigen gebruikelijke gegevens.
 
* Log in met je eigen gebruikelijke gegevens.
* Vul alles zo nauwkeurig mogelijk in klik op toevoegen. Niet alle velden zijn essentieel, maar we moeten zeker weten wat het probleem juist is en om welke pc het precies gaat.
+
* Vul alles zo nauwkeurig mogelijk in en klik op toevoegen. Niet alle velden zijn essentieel, maar we moeten zeker weten wat het probleem juist is en om welke pc het precies gaat.
 
* Wij worden automatisch op de hoogte gebracht.
 
* Wij worden automatisch op de hoogte gebracht.
  

Revision as of 14:17, 5 August 2013


Deze pagina probeert je zo snel mogelijk weer terug aan het werk te zetten. Dit zijn de ToDo's die je zou moeten ondernemen bij een ICT-related "ongeval".


Controleer alle kabels

Controleer of de bekabeling zowel van pc naar scherm, als van pc naar contactdoos nog goed verbonden is.


Staat het toestel wel aan?

Sommige toestellen hebben meer dan één power button. Die kan soms goed verborgen zijn, bijvoorbeeld aan de achterzijde van de printer of onder een klepje.


Werkt u op een fat client of een thin client?

Met welk toestel bent u aan het werken?

Een fat client (FC) is het grootste model en beschikt over een eigen interne harde schijf. Door op het icoontje van "Deze computer" met de rechtermuisknop te klikken kan je daar via "Eigenschappen" => tabblad "Computernaam" => veld "Volledige computernaam" de naam van de computer terugvinden. U kunt wel via "Start" => e-campus onder de e-campusomgeving gaan werken.

De thin client (TC) is de dunnere variant en heeft geen interne harde schijf. Je werkt hier dus sowieso in e-campus. Het MAC-adres vind je op een witte sticker die op de TC zelf is bevestigd en is opgebouwd uit een combinatie van twaalf cijfers en letters met dubbele punten tussen. Bijvoorbeeld: 00:80:64:9F:5C:8C.


Al proberen herstarten?

Heb je de pc al eens helemaal opnieuw opgestart? Desnoods mag je gewoon de power button enkele seconden ingedrukt houden tot de computer uitstaat. Enkele seconden wachten en dan mag je de pc opnieuw starten.


Nog steeds problemen?

Kijk of je jouw probleem hier terugvindt, zoniet ga dan direct door naar 7.


Zoeken op ICTpedia

In het zoekvenster probeer je meerdere synoniemen te gebruiken of het Engelse woord. Bv. "wachtwoord" of "password", zo vind je misschien toch wat je nodig hebt.

Bij de knop Zoeken ga je alle artikels met het gezochte woord terugvinden, bij de knop OK ga je rechtstreeks naar de pagina als die bestaat.


Neem contact op met de ICT-ankerpersoon

Is het nog steeds niet gelukt?

Neem dan eerst contact op met een van de ICT-ankerpersonen via mail of voor echt dringende gevallen telefonisch via het onthaal.

Mail ons een zo gedetailleerd mogelijk rapport van je probleem. Zo kunnen we sneller en gerichter te werk gaan.

Wat we juist nodig hebben staat hierboven vooral in punt 3 en 4 vermeld. Ook het uur, datum, personeelsnummer en de server waarop je bezig bent wordt gevraagd.

  • Waar vind ik mijn personeelsnummer?

Misschien ben je al aangemeld op e-campus. Indien niet, log dan even in op https://e-campus.plantijn.be. Op je bureaublad zie je het icoon van 'Mijn computer'. Onder het icoon zie je jouw personeelsnummer staan. Ter info: tussen haakjes zie je de naam van de server waarop je bent aangemeld.


Voor dringende gevallen kan je ons ook telefonisch bereiken, bel daarvoor naar het helpdesknummer van de campus waar je aanwezig bent.


Vul het pc-defectenformulier in

Het formulier is enkel toegankelijk voor ICT-ankerpersonen, ICT-lectoren en EMI-medewerkers.

Voor de gemachtigden:

  • Surf naar http://pcdefecten.plantijn.be/ (enkel toegankelijk van op e-campus of ISI)
  • Log in met je eigen gebruikelijke gegevens.
  • Vul alles zo nauwkeurig mogelijk in en klik op toevoegen. Niet alle velden zijn essentieel, maar we moeten zeker weten wat het probleem juist is en om welke pc het precies gaat.
  • Wij worden automatisch op de hoogte gebracht.


Wij zullen daarna je problemen zo spoedig mogelijk behandelen en je hierover informeren.


Legende:

  • inventarisnummer: Dit nummer kan je herkennen aan een reeks van nullen die voor het getal staat (00008272), boven het getal is een barcode te vinden. Het stickertje is maar 2cm groot en kleeft op het toestel zelf.
  • computernaamfatclient: Als deze sticker nog op de PC kleeft kan je het herkennen aan een letter-cijfercombinatie (CZC4420S3R of HUB5520SSH). De sticker is zilverachtig. Je kan het ook op "ISI" zelf vinden door rechts te klikken op "Deze Computer" en dan naar "Eigenschappen" --> tabblad "Computernaam" te gaan en bij "Volledige computernaam" te kijken.
  • macadresthinclient: Is op de achterkant van de thin client te vinden en staat ook aangeduid als "MAC" op een klein wit stickertje. Het kan zowel cijfers als letters bevatten (00:80:64:B1:19:C2).