Difference between revisions of "EHBTO"

From ICTpedia
Jump to: navigation, search
(Neem contact op met de ICT-ankerpersoon)
Line 1: Line 1:
 
Deze pagina probeert u zo snel mogelijk weer terug aan het werk te zetten.
 
Deze pagina probeert u zo snel mogelijk weer terug aan het werk te zetten.
  
Dit zijn de ToDo's die je zou moeten ondernemen na een ICT-related "ongeval".
+
Dit zijn de ToDo's die u zou moeten ondernemen bij een ICT-related "ongeval".
 
+
  
  
Line 9: Line 8:
 
Controleer of de bekabeling zowel van PC naar scherm, als van PC naar contactdoos nog goed verbonden is.
 
Controleer of de bekabeling zowel van PC naar scherm, als van PC naar contactdoos nog goed verbonden is.
  
== Staat de "Power Button" wel aan? ==
 
  
Sommige toestellen hebben meer dan 1 power button. Deze kan soms goed verborgen ( achterzijde van de printer bv. of onder een klepje ) zijn.
+
== Staat de Power Button wel aan? ==
  
== Werkt u op een "Fat Client" of een "Thin Client"? ==
+
Sommige toestellen hebben meer dan een power button. Die kan soms goed verborgen zijn, bijvoorbeeld aan de achterzijde van de printer of onder een klepje.
  
Met welk toestel ben je aan het werken?
 
  
Een [[fat client]] ( FC ) is het grootste model en beschikt over een eigen interne harde schijf. Als je dus op de lokale PC zelf werkt, werk je in de '''"ISI-omgeving."'''
+
== Werkt u op een Fat Client of een Thin Client? ==
Door op het icoontje van "Deze Computer" met de rechtermuisknop te klikken kan je daar via "Eigenschappen" --> tabblad "Computernaam" --> veld "Volledige computernaam" de naam van de computer terugvinden. En deze naam komt ook overeen met de serienummer ( S/N ) van je toestel. Deze is ook op het toestel zelf terug te vinden op een grijs of wit stickertje.
+
Je kan wel via "Start" --> '''"E-Campus"''' onder de E-Campus ( Server ) omgeving gaan werken.
+
  
 +
Met welk toestel bent u aan het werken?
  
De [[thin client]] ( TC ) is de dunnere variant en deze heeft géén interne harde schijf. Je werk hier dus zoiezo direct op de '''"E-Campus"'''-omgeving.
+
Een [[fat client]] (FC) is het grootste model en beschikt over een eigen interne harde schijf. Als je dus op de lokale PC zelf werkt, werk je in de '''ISI-omgeving'''.
Het "MAC-adres" vind je op een witte sticker die op de TC zelf is bevestigd.
+
Door op het icoontje van "Deze Computer" met de rechtermuisknop te klikken kan je daar via "Eigenschappen" => tabblad "Computernaam" => veld "Volledige computernaam" de naam van de computer terugvinden. En deze naam komt ook overeen met de serienummer (S/N) van je toestel. Deze is ook op het toestel zelf terug te vinden op een grijs of wit stickertje.
 +
U kunt wel via "Start" => '''E-Campus''' onder de E-Campus (Server) omgeving gaan werken.
  
== "ISI" of "E-Campus" ==
+
De [[thin client]] (TC) is de dunnere variant en heeft géén interne harde schijf. U werkt hier dus sowieso direct op de '''E-Campus'''-omgeving.
 +
Het MAC-adres vindt u op een witte sticker die op de TC zelf is bevestigd en is opgebouwd uit een combinatie van 12 cijfers en letters met dubbele punten tussen. Bijvoorbeeld: 00:80:64:9F:5C:8C.
  
Dus ISI = wanneer je op de lokale PC zelf werkt.
 
  
E-Campus = wanneer u contact maakt met onze server om daar je sessie op te halen.
+
== ISI of E-Campus ==
  
== Al proberen herstarten/rebooten? ==
+
ISI = wanneer u op de lokale PC zelf werkt
 +
 
 +
E-Campus = wanneer u contact maakt met onze server om daar uw sessie op te halen
 +
 
 +
 
 +
== Al proberen herstarten? ==
 +
 
 +
Heeft u de PC al eens helemaal opnieuw opgestart?
 +
Desnoods mag u gewoon de power button enkele seconden ingedrukt houden tot de computer uitstaat. Enkele seconden wachten en dan mag u de PC opnieuw starten.
  
Heeft u al eens de PC helemaal opnieuw opgestart?
 
Desnoods mag u gewoon de power button enkele seconden ingedrukt houden tot de computer uit staat. Enkele seconden wachten en dan mag u de PC opnieuw starten.
 
  
 
== Nog steeds problemen? ==
 
== Nog steeds problemen? ==
  
Kijk of jij jou probleem hier terug vindt of ga direct door naar 7.
+
Kijk of u uw probleem hier terugvindt, zoniet ga dan direct door naar 7.
  
 
* [[Telefonie:DTMF|Ik bel naar Telenet of een ander bedrijf en ik moet in het begin door een reeks van menu's gaan]].
 
* [[Telefonie:DTMF|Ik bel naar Telenet of een ander bedrijf en ik moet in het begin door een reeks van menu's gaan]].
Line 46: Line 49:
 
* [http://ictpedia.plantijn.be/wiki/index.php/Draadloos#Verbinding_maken_met_.22Plantijn_internet.22 Ik heb problemen met mijn draadloos internet].
 
* [http://ictpedia.plantijn.be/wiki/index.php/Draadloos#Verbinding_maken_met_.22Plantijn_internet.22 Ik heb problemen met mijn draadloos internet].
  
== Bekijk zeer aandachtig ICT-pedia ==
 
  
Bekijk nog eens heel aandachtige deze zéér nuttige site!
+
== Bekijk zeer aandachtig ICTpedia ==
  
In het "ZOEK" venster probeer je meerdere synoniemen te gebruiken of het Engelse woord.
+
Bekijk nog eens heel aandachtig deze zéér nuttige site!
Bv. "wachtwoord" of  "password", zo vind je misschien toch datgene je nodig hebt.  
+
 
 +
In het "ZOEK"-venster probeert u meerdere synoniemen te gebruiken of het Engelse woord.
 +
Bv. "wachtwoord" of  "password", zo vindt u misschien toch datgene dat u nodig hebt.
 +
 
 +
Bij de knop '''Zoeken''' gaat u alle artikels met het gezochte woord terugvinden, bij de knop '''OK''' gaat u rechtstreeks naar de pagina als die bestaat.
  
Bij de knop '''Zoeken''' ga je alle artikels met het gezochte woord terugvinden en bij de knop '''OK''' ga je rechtstreeks naar de pagina als die bestaat.
 
  
 
== Neem contact op met de ICT-ankerpersoon ==
 
== Neem contact op met de ICT-ankerpersoon ==
  
 
Is het nog steeds niet gelukt?
 
Is het nog steeds niet gelukt?
 
  
 
* [[Helpdesk voor studenten|'''STUDENTEN''']]
 
* [[Helpdesk voor studenten|'''STUDENTEN''']]
Line 66: Line 70:
 
* [[Helpdesk voor personeel|'''PERSONEEL''']]
 
* [[Helpdesk voor personeel|'''PERSONEEL''']]
  
Mail ons een zo gedetailleerd mogelijk rapport van je incident. Zo kunnen we sneller en gerichter te werk gaan!  
+
Mail ons een zo gedetailleerd mogelijk rapport van uw incident. Zo kunnen we sneller en gerichter te werk gaan!  
  
Wat we juist nodig hebben staat hierboven vooral in nr. 3 & 4 vermeld. Ook het uur, datum, personeelsnummer & server waarop je bezig bent wordt gevraagd.
+
Wat we juist nodig hebben staat hierboven vooral in punt 3 en 4 vermeld. Ook het uur, datum, personeelsnummer en server waarop u bezig bent wordt gevraagd.
  
 
* Waar vind ik mijn personeelsnummer ?
 
* Waar vind ik mijn personeelsnummer ?
  
Bij het lezen van deze mail ben je wellicht al aangemeld op e-campus. Indien niet, log dan even in op https://e-campus.plantijn.be. Op je bureaublad zie je het icoon van ‘Mijn Computer’. Onder het icoon zie je je personeelsnummer staan. Ter info: tussen haakjes zie je de naam van de server waarop je bent aangemeld.
+
Bij het lezen van deze mail bent u waarschijnlijk al aangemeld op e-campus. Indien niet, log dan even in op https://e-campus.plantijn.be. Op uw bureaublad ziet u het icoon van ‘Mijn Computer’. Onder het icoon ziet u uw personeelsnummer staan. Ter info: tussen haakjes ziet u de naam van de server waarop u bent aangemeld.
  
  
Voor echt dringende gevallen kan u ons ook telefonisch bereiken, bel daarvoor naar het helpdesknummer van de campus waar u zich bevindt.
+
Voor dringende gevallen kan u ons ook telefonisch bereiken, bel daarvoor naar het helpdesknummer van de campus waar u zich bevindt.

Revision as of 07:39, 11 June 2009

Deze pagina probeert u zo snel mogelijk weer terug aan het werk te zetten.

Dit zijn de ToDo's die u zou moeten ondernemen bij een ICT-related "ongeval".


Controleer alle kabels

Controleer of de bekabeling zowel van PC naar scherm, als van PC naar contactdoos nog goed verbonden is.


Staat de Power Button wel aan?

Sommige toestellen hebben meer dan een power button. Die kan soms goed verborgen zijn, bijvoorbeeld aan de achterzijde van de printer of onder een klepje.


Werkt u op een Fat Client of een Thin Client?

Met welk toestel bent u aan het werken?

Een fat client (FC) is het grootste model en beschikt over een eigen interne harde schijf. Als je dus op de lokale PC zelf werkt, werk je in de ISI-omgeving. Door op het icoontje van "Deze Computer" met de rechtermuisknop te klikken kan je daar via "Eigenschappen" => tabblad "Computernaam" => veld "Volledige computernaam" de naam van de computer terugvinden. En deze naam komt ook overeen met de serienummer (S/N) van je toestel. Deze is ook op het toestel zelf terug te vinden op een grijs of wit stickertje. U kunt wel via "Start" => E-Campus onder de E-Campus (Server) omgeving gaan werken.

De thin client (TC) is de dunnere variant en heeft géén interne harde schijf. U werkt hier dus sowieso direct op de E-Campus-omgeving. Het MAC-adres vindt u op een witte sticker die op de TC zelf is bevestigd en is opgebouwd uit een combinatie van 12 cijfers en letters met dubbele punten tussen. Bijvoorbeeld: 00:80:64:9F:5C:8C.


ISI of E-Campus

ISI = wanneer u op de lokale PC zelf werkt

E-Campus = wanneer u contact maakt met onze server om daar uw sessie op te halen


Al proberen herstarten?

Heeft u de PC al eens helemaal opnieuw opgestart? Desnoods mag u gewoon de power button enkele seconden ingedrukt houden tot de computer uitstaat. Enkele seconden wachten en dan mag u de PC opnieuw starten.


Nog steeds problemen?

Kijk of u uw probleem hier terugvindt, zoniet ga dan direct door naar 7.


Bekijk zeer aandachtig ICTpedia

Bekijk nog eens heel aandachtig deze zéér nuttige site!

In het "ZOEK"-venster probeert u meerdere synoniemen te gebruiken of het Engelse woord. Bv. "wachtwoord" of "password", zo vindt u misschien toch datgene dat u nodig hebt.

Bij de knop Zoeken gaat u alle artikels met het gezochte woord terugvinden, bij de knop OK gaat u rechtstreeks naar de pagina als die bestaat.


Neem contact op met de ICT-ankerpersoon

Is het nog steeds niet gelukt?

Neem dan eerst contact op met één van de ICT-ankerpersonen via mail of voor echt dringende gevallen telefonisch via het onthaal.

Mail ons een zo gedetailleerd mogelijk rapport van uw incident. Zo kunnen we sneller en gerichter te werk gaan!

Wat we juist nodig hebben staat hierboven vooral in punt 3 en 4 vermeld. Ook het uur, datum, personeelsnummer en server waarop u bezig bent wordt gevraagd.

  • Waar vind ik mijn personeelsnummer ?

Bij het lezen van deze mail bent u waarschijnlijk al aangemeld op e-campus. Indien niet, log dan even in op https://e-campus.plantijn.be. Op uw bureaublad ziet u het icoon van ‘Mijn Computer’. Onder het icoon ziet u uw personeelsnummer staan. Ter info: tussen haakjes ziet u de naam van de server waarop u bent aangemeld.


Voor dringende gevallen kan u ons ook telefonisch bereiken, bel daarvoor naar het helpdesknummer van de campus waar u zich bevindt.