E-campus: Mac-problemen: verschil tussen versies

Uit ICTpedia
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (Aive heeft pagina E-campus:Mac-problemen naar E-campus: Mac-problemen hernoemd)
Geen bewerkingssamenvatting
 
(7 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
----
----
Extra stappen tijdens het installeren van de Citrix Client of het openen van e-campus op MAC
<div style="float:left;">__TOC__</div>
<div style="clear:both;"></div>
----
----
__TOC__


==Mac OS==


= Ongeldig beveiligingscertificaat =
===E-campus werkt niet meer na upgrade===


* Selecteer 'Annuleren' op de melding van ongeldig beveiligingscertificaat.
Na elke grote update van MacOS, kan het zijn dat de Citrix-client software niet meer werkt.
[[Afbeelding:Citrix_Mac_v2_5.PNG|border]]
Voorheen heette dit programma ''Receiver''; nu leeft het verder onder de naam ''Workspace app''.  
Volg daarom de procedure om de [http://ictpedia.ap.be/index.php/E-campus:_Citrix-client_installeren:_Mac Workspace app] opnieuw te installeren.


===E-campus kan store niet bereiken===


* Klik op 'Ik begrijp de risico's' en selecteer 'Uitzondering toevoegen'.
Binnen Citrix Workspace kan je de melding krijgen dat de server niet beschikbaar is. Wanneer je daarnaast surft naar [https://e-campus.ap.be E-campus] en daar een foutmelding krijgt over het certificaat, kan je onderstaande handleiding volgen.
[[Afbeelding:Citrix_Mac_v2_6.PNG|border]]


Gemakkelijkheidshalve kan je best werken met Safari gezien de screenshots daarvan uitgaan. De andere browsers bieden dezelfde functionaliteit maar kan mogelijk niet één op één gelijk lopen.


* Tot slot selecteer 'Beveiligingsuitzondering toevoegen'.
===Certificaat===
[[Afbeelding:Citrix_Mac_v2_7.PNG|border]]


<br />
[[Bestand:CitrixMacOS1.png|border|700px]]


= SSL foutmelding =
Nadat je surft naar [E-campus https://e-campus.ap.be], kan je op het slot klikken (1) en kiezen voor 'Show certificate' (2).


[[Afbeelding:Citrix_Mac_v2_9.PNG|border]]
<br />
[[Bestand:CitrixMacOS2.png|border|700px]]


Als je daarna doorklikt naar het diepste niveau van het certificaat (3) kan je het certificaat slepen naar het bureaublad of een andere map (4).


* Download volgende twee bestanden en voer deze uit:
<br />
[[http://ictpedia.plantijn.be/TERENASSLCA.crt TERENASSLCA.crt]]
[[Bestand:CitrixMacOS3.png|border|700px]]


[[http://ictpedia.plantijn.be/UTN-USERFirst-Hardware.crt UTN-USERFirst-Hardware.crt]]
Dubbelklik dan op het certificaat bestand om de 'keychain' (sleutelhanger) applicatie te openen (5) waar je meteen ook de sleutel al kan importeren. Hier is het belangrijk dat we kiezen voor 'systeem' (6) voordat we klikken op 'add' (7). Zo werkt de oplossing ook meteen voor eventueel andere gebruikers. Eventueel moet je hier nog de wijziging bevestigen door aan te melden met jouw lokale gegevens.


<br />
[[Bestand:CitrixMacOS4.png|border|700px]]


* Installeer deze benodigde certificaten door erop te dubbelklikken
Als je dat goed gedaan hebt, kan je in de 'keychain' applicatie, onder 'systeem'(8), het certificaat terugvinden. Dubbelklik hierop om de instellingen ervan te openen en klik de 'Trust' settings open (10). Hier selecteer je best 'Always Trust' (11).
* Kies optie 'system' en selecteer om te bevestigen.


<br />
[[Bestand:CitrixMacOS5.png|border|700px]]


[[Afbeelding:Citrix_Mac_v2_8.PNG|border]]
Deze wijziging moet je tot slot nog eens bevestigen met een lokale gemachtigde gebruiker om deze oplossing goed door te voeren. Belangrijk nu is een '''herstart''' doorvoeren om de instellingen actief te maken.
<br />

Huidige versie van 24 apr 2020 om 13:28



Mac OS

E-campus werkt niet meer na upgrade

Na elke grote update van MacOS, kan het zijn dat de Citrix-client software niet meer werkt. Voorheen heette dit programma Receiver; nu leeft het verder onder de naam Workspace app. Volg daarom de procedure om de Workspace app opnieuw te installeren.

E-campus kan store niet bereiken

Binnen Citrix Workspace kan je de melding krijgen dat de server niet beschikbaar is. Wanneer je daarnaast surft naar E-campus en daar een foutmelding krijgt over het certificaat, kan je onderstaande handleiding volgen.

Gemakkelijkheidshalve kan je best werken met Safari gezien de screenshots daarvan uitgaan. De andere browsers bieden dezelfde functionaliteit maar kan mogelijk niet één op één gelijk lopen.

Certificaat


Nadat je surft naar [E-campus https://e-campus.ap.be], kan je op het slot klikken (1) en kiezen voor 'Show certificate' (2).


Als je daarna doorklikt naar het diepste niveau van het certificaat (3) kan je het certificaat slepen naar het bureaublad of een andere map (4).


Dubbelklik dan op het certificaat bestand om de 'keychain' (sleutelhanger) applicatie te openen (5) waar je meteen ook de sleutel al kan importeren. Hier is het belangrijk dat we kiezen voor 'systeem' (6) voordat we klikken op 'add' (7). Zo werkt de oplossing ook meteen voor eventueel andere gebruikers. Eventueel moet je hier nog de wijziging bevestigen door aan te melden met jouw lokale gegevens.


Als je dat goed gedaan hebt, kan je in de 'keychain' applicatie, onder 'systeem'(8), het certificaat terugvinden. Dubbelklik hierop om de instellingen ervan te openen en klik de 'Trust' settings open (10). Hier selecteer je best 'Always Trust' (11).


Deze wijziging moet je tot slot nog eens bevestigen met een lokale gemachtigde gebruiker om deze oplossing goed door te voeren. Belangrijk nu is een herstart doorvoeren om de instellingen actief te maken.