Difference between revisions of "E-campus: Mac-problemen"

From ICTpedia
Jump to: navigation, search
 
(20 intermediate revisions by 5 users not shown)
Line 1: Line 1:
* Wanneer je volgende foutmelding krijgt, wil dat zeggen dat je naar e-campus verbindt met de Java-client in plaats van met de lokale client.
+
----
 +
<div style="float:left;">__TOC__</div>
 +
<div style="clear:both;"></div>
 +
----
  
[[Afbeelding:macjava5.png]]
+
==Mac OS==
  
* Heb je de Citrix-client nog niet geïnstalleerd? Volg dan volgende handleiding: [[E-campus:Citrix-client_installeren#STAP_1:_Firefox_downloaden_en_installeren_software:|De Citrix-client installeren]]
+
===E-campus werkt niet meer na upgrade===
  
* Heb je de Citrix-client al geïnstalleerd? Volg dan onderstaande stappen om met de lokale client te verbinden in plaats van met de Java-client.
+
Na elke grote update van MacOS, kan het zijn dat de Citrix-client software niet meer werkt.
 +
Voorheen heette dit programma ''Receiver''; nu leeft het verder onder de naam ''Workspace app''.
 +
Volg daarom de procedure om de [http://ictpedia.ap.be/index.php/E-campus:_Citrix-client_installeren:_Mac Workspace app] opnieuw te installeren.
  
* Log in op https://e-campus.plantijn.be en klik bovenaan op het rood aangeduide icoontje.
+
===E-campus kan store niet bereiken===
  
[[Afbeelding:macjava1.png]]
+
Binnen Citrix Workspace kan je de melding krijgen dat de server niet beschikbaar is. Wanneer je daarnaast surft naar [https://e-campus.ap.be E-campus] en daar een foutmelding krijgt over het certificaat, kan je onderstaande handleiding volgen.
  
 +
Gemakkelijkheidshalve kan je best werken met Safari gezien de screenshots daarvan uitgaan. De andere browsers bieden dezelfde functionaliteit maar kan mogelijk niet één op één gelijk lopen.
  
* Klik op de optie 'Client voorkeuren'
+
===Certificaat===
  
[[Afbeelding:macjava2.png]]
+
<br />
 +
[[Bestand:CitrixMacOS1.png|border|700px]]
  
 +
Nadat je surft naar [E-campus https://e-campus.ap.be], kan je op het slot klikken (1) en kiezen voor 'Show certificate' (2).
  
* Klik het dropdownmenuutje open en selecteer 'Lokale client', klik dan op OK.
+
<br />
 +
[[Bestand:CitrixMacOS2.png|border|700px]]
  
[[Afbeelding:macjava3.png]]
+
Als je daarna doorklikt naar het diepste niveau van het certificaat (3) kan je het certificaat slepen naar het bureaublad of een andere map (4).  
  
 +
<br />
 +
[[Bestand:CitrixMacOS3.png|border|700px]]
  
* Probeer opnieuw verbinding te maken en nu zou e-campus via de Citrix-client moeten verbinden naar jouw bureaublad.
+
Dubbelklik dan op het certificaat bestand om de 'keychain' (sleutelhanger) applicatie te openen (5) waar je meteen ook de sleutel al kan importeren. Hier is het belangrijk dat we kiezen voor 'systeem' (6) voordat we klikken op 'add' (7). Zo werkt de oplossing ook meteen voor eventueel andere gebruikers. Eventueel moet je hier nog de wijziging bevestigen door aan te melden met jouw lokale gegevens.
  
<!-- [[Afbeelding:macjava4.png]]
+
<br />
 +
[[Bestand:CitrixMacOS4.png|border|700px]]
  
[[Afbeelding:macjava6.png]]
+
Als je dat goed gedaan hebt, kan je in de 'keychain' applicatie, onder 'systeem'(8), het certificaat terugvinden. Dubbelklik hierop om de instellingen ervan te openen en klik de 'Trust' settings open (10). Hier selecteer je best 'Always Trust' (11).
--!>
+
 
 +
<br />
 +
[[Bestand:CitrixMacOS5.png|border|700px]]
 +
 
 +
Deze wijziging moet je tot slot nog eens bevestigen met een lokale gemachtigde gebruiker om deze oplossing goed door te voeren. Belangrijk nu is een '''herstart''' doorvoeren om de instellingen actief te maken.
 +
<br />

Latest revision as of 12:28, 24 April 2020



Mac OS

E-campus werkt niet meer na upgrade

Na elke grote update van MacOS, kan het zijn dat de Citrix-client software niet meer werkt. Voorheen heette dit programma Receiver; nu leeft het verder onder de naam Workspace app. Volg daarom de procedure om de Workspace app opnieuw te installeren.

E-campus kan store niet bereiken

Binnen Citrix Workspace kan je de melding krijgen dat de server niet beschikbaar is. Wanneer je daarnaast surft naar E-campus en daar een foutmelding krijgt over het certificaat, kan je onderstaande handleiding volgen.

Gemakkelijkheidshalve kan je best werken met Safari gezien de screenshots daarvan uitgaan. De andere browsers bieden dezelfde functionaliteit maar kan mogelijk niet één op één gelijk lopen.

Certificaat


CitrixMacOS1.png

Nadat je surft naar [E-campus https://e-campus.ap.be], kan je op het slot klikken (1) en kiezen voor 'Show certificate' (2).


CitrixMacOS2.png

Als je daarna doorklikt naar het diepste niveau van het certificaat (3) kan je het certificaat slepen naar het bureaublad of een andere map (4).


CitrixMacOS3.png

Dubbelklik dan op het certificaat bestand om de 'keychain' (sleutelhanger) applicatie te openen (5) waar je meteen ook de sleutel al kan importeren. Hier is het belangrijk dat we kiezen voor 'systeem' (6) voordat we klikken op 'add' (7). Zo werkt de oplossing ook meteen voor eventueel andere gebruikers. Eventueel moet je hier nog de wijziging bevestigen door aan te melden met jouw lokale gegevens.


CitrixMacOS4.png

Als je dat goed gedaan hebt, kan je in de 'keychain' applicatie, onder 'systeem'(8), het certificaat terugvinden. Dubbelklik hierop om de instellingen ervan te openen en klik de 'Trust' settings open (10). Hier selecteer je best 'Always Trust' (11).


CitrixMacOS5.png

Deze wijziging moet je tot slot nog eens bevestigen met een lokale gemachtigde gebruiker om deze oplossing goed door te voeren. Belangrijk nu is een herstart doorvoeren om de instellingen actief te maken.