E-campus: verschil tussen versies

Uit ICTpedia
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
(→‎Hoe gebruik ik e-campus thuis?: password reset nodig anders vpn gebruiken)
 
(139 tussenliggende versies door 9 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
[[Afbeelding:e-campus_01.png|left|300 px]]
<div style="float:left;">__TOC__</div>
* In e-campus vind je software, heb je een emailadres, heb je een persoonlijke map en kan je publieke gegevens gebruiken.
<div style="float:right">[[Afbeelding:e-campus.jpg|right|300 px]]</div>
* E-campus is op school te gebruiken op alle mogelijke pc’s.
<div style="clear:both;"></div>
* E-campus is ook beschikbaar van thuis uit of op een PC met internet toegang. Je moet wel een klein stukje software installeren voor een optimaal gebruik.
 
<!--== Overstap naar e-campus 2020 ==
Dit is een tijdelijke toevoeging aan dit artikel.
 
'''Wat moet je tijdens de overschakeling van e-campus 2016 naar e-campus 2020 doen wanneer je voor de eerste keer inlogt?
* Het eerste wat je moet doen is simpel maar onontbeerlijk.
** Meld je voor de eerste keer aan op e-campus 2020.
** Nadat de desktop is verschenen wacht je een minuut.
** Meld je terug af.
** Dit geeft het systeem de kans om alles in te richten en op te slaan
** Meld je terug aan.
** Ga verder met het overzetten van je voorkeuren en instellingen.
**'''Als u deze stap overslaat kan het zijn dat de instellingen niet opgeslagen worden wanneer je voor de eerste keer weer afmeldt.
*Je e-mailhandtekening instellen in de nieuwe Outlook 2019:
**Je kunt die kopiëren uit één van je verzonden e-mails.
**Heb je er meerdere? Sla ze dan op in een Word document zodat je ze gemakkelijk kunt kopiëren.
*Je gedeelde e-mailboxen toevoegen:
**Rechts-klik op je accountnaam en selecteer "Eigenschappen van gegevensbestand..."
**Klik op de knop geavanceerd
**Ga naar het tabblad "Geavanceerd" en klik op "Toevoegen"
**Geef de naam van de e-mailbox in en bevestig om ze toe te voegen.
**Voor de volledige uitleg met screenshots, ga naar https://ictpedia.ap.be/index.php/Gedeelde_mailbox#Gedeelde_mailbox_gebruiken_via_Outlook
*Start het programma Adobe Acrobat Pro en meld je aan in het programma met jouw p-account.
**Dit activeert de Acrobat-plugin zodat je meerdere documenten op kunt slaan in één PDF.-->
 
== Algemene informatie ==
 
E-campus is je persoonlijke werkomgeving waarin je toegang hebt tot jouw e-mailadres, persoonlijke mappen, software alsook publieke gegevens, enz.
De kracht van e-campus is dat je het kan gebruiken waar je ook bent (op school, thuis, op stage, in een internetcafé op vakantie, ...). Je hebt enkel een internet verbinding nodig en de Citrix Receiver.
De E-campus omgeving gebruikt de Citrix Receiver om verbinding te maken met onze servers. Deze software is beschikbaar op verschillende platformen. Op vele platformen heb je een Citrix Receiver applicatie waarin je meteen kan verbinden naar E-campus. Hiernaast kan je ook steeds surfen naar https://e-campus.ap.be, aanmelden en op het TV-schermpje klikken om een .ica bestand te downloaden. Deze kan je dan openen met de Citrix Receiver. Als je de handleidingen op deze website goed volgt, gebeurt dit laatste automatisch.
 
Deze omgeving is op school te gebruiken op alle types computers.  
 
{{Test|
text='''Tip.''' e-campus is ook beschikbaar van thuis uit, op elke computer met internettoegang via [https://e-campus.ap.be https://e-campus.ap.be].}}
 
* [[Known_issues|Gekende problemen]] binnen e-campus
 
* E-campus [[Herstel_sessie|verloren sessie herstellen]]
 
== Hoe gebruik ik e-campus op school? ==
* Werk je op een pc die enkel toegang verleent tot e-campus, dan kom je na het opstarten van je pc rechtstreeks op e-campus terecht. (meer informatie bij [[EHBTO#Werkt_u_op_een_fat_client_of_een_thin_client.3F|thin client]])
 
* Werk je op een pc die toegang verleent tot e-campus en de lokale computer, dan heb je toegang tot e-campus via het startmenu van je pc (startknop linksonder, in het startmenu zie je e-campus staan.) (meer informatie bij [[EHBTO#Werkt_u_op_een_fat_client_of_een_thin_client.3F|fat client]])
 
== Hoe gebruik ik e-campus thuis? ==
E-campus is van thuis uit beschikbaar.
* Als je je [[wachtwoord]] sinds de cyberaanval nog niet gewijzigd hebt dan moet je eerst verbinding maken met de [[VPN]]. Heb je je wachtwoord wel reeds gewijzigd en voldoet deze aan alle vereisten dan mag je deze regel negeren.
* Start [[#Citrix Workspace|Citrix Workspace]]. Als je AP-account is toegevoegd kan je van daaruit E-campus starten.
 
== Citrix Workspace ==
'''Om thuis e-campus te kunnen gebruiken moet je eerst volgend klein stukje software installeren voor optimaal gebruik:
 
*[[E-campus: Citrix-client installeren: Windows 10 |Windows 10]]
*[[E-campus:_Citrix-client_installeren:_iOS|iOS (iPhone, iPad, iPad Mini,...)]]
*[[E-campus:_Citrix-client_installeren:_Android|Android (tablet, smartphone, ...)]]
*[[E-campus:_Citrix-client_installeren:_Mac|MacOS (Mac OSX)]]
*[[E-campus:_Citrix-client_installeren:_Linux|Linux]]
*[[E-campus: Citrix-client installeren: ChromeOS|ChromeOS]]
 
== Meer informatie ==
* [[client_file_security|Toegang]] tot mijn lokale usb stick, externe harde schijf, printer, ... krijgen
* Een overzicht van welke software er beschikbaar is op e-campus vind je hier: [[E-campus:_Softwarepakket|softwarepakket]].
* Multimedia (audio, video, foto's, ...) binnen e-campus: [[E-campus:_Multimedia|multimedia]].
* [[Known_issues|Gekende problemen]] binnen e-campus
* Het geluidsvolume binnen e-campus aanpassen: [[E-campus:_Geluid|geluid]].
* De opties van de muis(aanwijzer) binnen e-campus aanpassen: [[E-campus:_Muis|muis]].
* Toegang voor externen via [[E-campus:_Guestaccounts|guestaccounts]].
* Meer over '[[Map 'Mijn documenten'|Mijn Documenten]]'
 
 
== Problemen in verband met e-campus ==
* [[Known_issues|Gekende problemen en hun oplossing binnen e-campus]]
* [[E-campus:_Citrix-client_installeren:_IE11|E-campus opstarten vanuit Internet Explorer 11 (grijs scherm)]]
* [[EHBTO|Eerste hulp bij technische ongevallen]]
* [[Helpdesk voor personeel|Helpdesk voor personeel]]
* [[Helpdesk voor studenten|Helpdesk voor studenten]]
 
 
[[Category:Citrix]]

Huidige versie van 1 apr 2022 om 11:08


Algemene informatie

E-campus is je persoonlijke werkomgeving waarin je toegang hebt tot jouw e-mailadres, persoonlijke mappen, software alsook publieke gegevens, enz. De kracht van e-campus is dat je het kan gebruiken waar je ook bent (op school, thuis, op stage, in een internetcafé op vakantie, ...). Je hebt enkel een internet verbinding nodig en de Citrix Receiver. De E-campus omgeving gebruikt de Citrix Receiver om verbinding te maken met onze servers. Deze software is beschikbaar op verschillende platformen. Op vele platformen heb je een Citrix Receiver applicatie waarin je meteen kan verbinden naar E-campus. Hiernaast kan je ook steeds surfen naar https://e-campus.ap.be, aanmelden en op het TV-schermpje klikken om een .ica bestand te downloaden. Deze kan je dan openen met de Citrix Receiver. Als je de handleidingen op deze website goed volgt, gebeurt dit laatste automatisch.

Deze omgeving is op school te gebruiken op alle types computers.

Tip. e-campus is ook beschikbaar van thuis uit, op elke computer met internettoegang via https://e-campus.ap.be.

Hoe gebruik ik e-campus op school?

  • Werk je op een pc die enkel toegang verleent tot e-campus, dan kom je na het opstarten van je pc rechtstreeks op e-campus terecht. (meer informatie bij thin client)
  • Werk je op een pc die toegang verleent tot e-campus en de lokale computer, dan heb je toegang tot e-campus via het startmenu van je pc (startknop linksonder, in het startmenu zie je e-campus staan.) (meer informatie bij fat client)

Hoe gebruik ik e-campus thuis?

E-campus is van thuis uit beschikbaar.

  • Als je je wachtwoord sinds de cyberaanval nog niet gewijzigd hebt dan moet je eerst verbinding maken met de VPN. Heb je je wachtwoord wel reeds gewijzigd en voldoet deze aan alle vereisten dan mag je deze regel negeren.
  • Start Citrix Workspace. Als je AP-account is toegevoegd kan je van daaruit E-campus starten.

Citrix Workspace

Om thuis e-campus te kunnen gebruiken moet je eerst volgend klein stukje software installeren voor optimaal gebruik:

Meer informatie

  • Toegang tot mijn lokale usb stick, externe harde schijf, printer, ... krijgen
  • Een overzicht van welke software er beschikbaar is op e-campus vind je hier: softwarepakket.
  • Multimedia (audio, video, foto's, ...) binnen e-campus: multimedia.
  • Gekende problemen binnen e-campus
  • Het geluidsvolume binnen e-campus aanpassen: geluid.
  • De opties van de muis(aanwijzer) binnen e-campus aanpassen: muis.
  • Toegang voor externen via guestaccounts.
  • Meer over 'Mijn Documenten'


Problemen in verband met e-campus