Beveiliging:Phishing

Uit ICTpedia
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Phishing

Wat doe ik als ik phishing krijg?

Denk je dat je phishing hebt ontvangen?

  • Open de bijlages niet!
  • Klik niet op een link!
  • Stuur dan de mail als bijlage (niet gewoon doorsturen) naar abuse@ap.be. Maak dus een nieuwe mail naar abuse@ap.be aan en versleep de mail die je ontving hier naartoe. Op die manier kan er meer informatie uit de mail gehaald worde om onze mail-filter te verbeteren.
  • In Outlook bestaat ook de mogelijkheid om phishing te melden. Via deze optie stuur je de nodige informatie naar Microsoft waardoor zij ook hun mail-filtering kunnen optimaliseren.

Wat is phishing eigenlijk?

Phishing is een vorm van internetfraude. Het bestaat uit het oplichten van mensen door ze te lokken naar een valse (bank)website, die een kopie is van de echte website, om ze daar te laten inloggen met hun persoonlijke gegevens. Daardoor krijgt de fraudeur de beschikking over die gegevens met alle gevolgen van dien. De fraudeur doet zich meestal voor als een vertrouwde instantie, zoals een bank of telecomoperator.

De meeste vormen van phishing gebeuren via e-mail. De slachtoffers worden via de e-mail naar een valse website gelokt om "hun inloggegevens te controleren".

Wil je jezelf testen? Dan kan je deze phishing-quiz uitproberen: https://www.opendns.com/phishing-quiz/

Hieronder vind je enkele tips hoe je verdachte mails kan herkennen.