Beveiliging

Uit ICTpedia
Versie door Aive (overleg | bijdragen) op 8 mrt 2011 om 13:25
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Trend Micro Logo

Anti-Virus

Op alle computers in de hogeschool staat het antivirusprogramma Trend Micro OfficeScan geïnstalleerd.

Elk bestand dat je opent of wegschrijft wordt gecontroleerd op de aanwezigheid van computervirussen.

Je herkent de aanwezigheid van het programma op je computer aan het blauwe schild rechtsonderaan op je scherm in het systeemvak.


Je kan ook thuis gratis gebruik maken van deze beveiliging.

Hoe Trend Micro OfficeScan thuis installeren?


Anti-SPAM

SPAM is een ware plaag geworden. Dagelijks wordt de Plantijnhogeschool van buitenaf belaagd door zo'n 48000 e-mails. Dat is gemiddeld 1 e-mail elke 2 seconden. Elke e-mail wordt grondig gecontroleerd op virussen, maar ook op mogelijke ongewenste inhoud: SPAM. De anti-SPAM controle verdeelt de e-mails in 3 categorieën:


Categorie

Type e-mail

Hoeveelheid

Uitleg

A

Gewenste e-mail

2,5%

Je ontvangt dit type e-mail zonder aanpassingen.

B

Mogelijk gewenst / mogelijk SPAM

3%

Het onderwerp van de e-mail wordt 'getagged' met de aanduiding [SPAM:MEDIUM] of [Suspected SPAM]. Getagged wil hier zeggen dat deze aanduiding wordt toegevoegd aan het onderwerpveld.

C

SPAM

94,5%

Deze e-mails worden geblokkeerd. Je ontvangt deze categorie e-mails niet.


  • Zonder antispamcontrole zou je dagelijks tientallen spammails ontvangen. Gemiddeld gaat het hier over 142 spamberichten per persoon per dag!
  • Het gaat hier enkel om e-mails van buiten Plantijn naar Plantijn. Interne en uitgaande e-mails zijn hier niet bijgerekend.
  • E-mails van categorie B (spam:medium & suspected spam) arriveren in tegenstelling tot vroeger niet meer in de persoonlijke mailbox, maar worden aangepakt zoals de werkelijke spam mails. Dat wil zeggen dat ze automatisch in quarantaine worden geplaatst.
  • De hogeschool maakt gebruik van het antispamsysteem Trend Micro OfficeScan om een zo goed mogelijke beveiliging te garanderen.


Verloren mail

In een zeldzaam geval kan het gebeuren dat een veilig uitgaand of inkomend bericht toch tegengehouden wordt door de spam filter.

Wanneer je merkt dat een mail niet verstuurd geraakt of nooit aankomt, neem je best even contact op met de helpdesk.