Beveiliging: verschil tussen versies

Uit ICTpedia
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
<div style="float:left;">__TOC__</div>
__TOC__
<div style="float:right;">[[File:trendmicro_logo.jpg|Trend Micro Logo|260px]]</div>
<div style="clear:both;"></div>


== Anti-Virus ==
== Antivirus ==
Op alle computers in de hogeschool staat het antivirusprogramma '''Trend Micro OfficeScan''' geïnstalleerd.  
Op alle computers in de hogeschool staat het antivirusprogramma '''McAfee''' geïnstalleerd.  


Elk bestand dat je opent of wegschrijft wordt gecontroleerd op de aanwezigheid van computervirussen.  
Elk bestand dat je opent of wegschrijft wordt gecontroleerd op de aanwezigheid van computervirussen.  


Je herkent de aanwezigheid van het programma op je computer aan het blauwe schild rechtsonderaan op je scherm in het systeemvak.
Je herkent de aanwezigheid van het programma op je computer aan het rode schild rechtsonderaan op je scherm in het systeemvak.
 


Je kan ook thuis gratis gebruik maken van deze beveiliging.
Je kan ook thuis gratis gebruik maken van deze beveiliging.




 
== Antispam ==
 
SPAM is een ware plaag geworden. Dagelijks wordt AP Hogeschool van buitenaf belaagd door zo'n 48.000 e-mails. Dat is '''gemiddeld 1 e-mail elke 2 seconden'''. Elke e-mail wordt grondig gecontroleerd op virussen, maar ook op mogelijke ongewenste inhoud: SPAM. De antispam-controle verdeelt de e-mails in '''3 categorieën''':
== Anti-SPAM ==
SPAM is een ware plaag geworden. Dagelijks wordt de Plantijnhogeschool van buitenaf belaagd door zo'n 48000 e-mails. Dat is '''gemiddeld 1 e-mail elke 2 seconden'''. Elke e-mail wordt grondig gecontroleerd op virussen, maar ook op mogelijke ongewenste inhoud: SPAM. De anti-SPAM controle verdeelt de e-mails in '''3 categorieën''':




Regel 63: Regel 58:
   </td>
   </td>
   <td>
   <td>
Het onderwerp van de e-mail wordt 'getagged' met de aanduiding '''[SPAM:MEDIUM]''' of '''[Suspected SPAM]'''. Getagged wil hier zeggen dat deze aanduiding wordt toegevoegd aan het onderwerpveld.
Het onderwerp van de e-mail wordt 'getagd' met de aanduiding '''[SPAM:MEDIUM]''' of '''[Suspected SPAM]'''. Getagd wil hier zeggen dat deze aanduiding wordt toegevoegd aan het onderwerpveld.
   </td>
   </td>
  </tr>
  </tr>
Regel 86: Regel 81:


* Zonder antispamcontrole zou je dagelijks tientallen spammails ontvangen. Gemiddeld gaat het hier over '''142 spamberichten per persoon per dag'''!
* Zonder antispamcontrole zou je dagelijks tientallen spammails ontvangen. Gemiddeld gaat het hier over '''142 spamberichten per persoon per dag'''!
* Het gaat hier enkel om e-mails van buiten Plantijn naar Plantijn. Interne en uitgaande e-mails zijn hier niet bijgerekend.
* Het gaat hier enkel om e-mails van buiten AP naar AP. Interne en uitgaande e-mails zijn hier niet bijgerekend.
* E-mails van categorie B (spam:medium & suspected spam) arriveren in tegenstelling tot vroeger niet meer in de persoonlijke mailbox, maar worden aangepakt zoals de werkelijke spam mails. Dat wil zeggen dat ze automatisch in quarantaine worden geplaatst.  
* E-mails van categorie B (spam:medium & suspected spam) arriveren in tegenstelling tot vroeger niet meer in de persoonlijke mailbox, maar worden aangepakt zoals de werkelijke spam mails. Dat wil zeggen dat ze automatisch in quarantaine worden geplaatst.  
* De hogeschool maakt gebruik van het antispamsysteem ''Trend Micro OfficeScan'' om een zo goed mogelijke beveiliging te garanderen.
* De hogeschool maakt gebruik van het antispamsysteem van Microsoft Office 365 om een zo goed mogelijke beveiliging te garanderen.




==Verloren mail==
==Verloren mail==
In een zeldzaam geval kan het gebeuren dat een veilig uitgaand of inkomend bericht toch tegengehouden wordt door de spam filter.
In een zeldzaam geval kan het gebeuren dat een veilig uitgaand of inkomend bericht toch tegengehouden wordt door de spamfilter.


Wanneer je merkt dat een mail niet verstuurd geraakt of nooit aankomt, neem je best even contact op met de [[Helpdesk|helpdesk]].
Wanneer je merkt dat een mail niet verstuurd geraakt of nooit aankomt, neem je best even contact op met de [[Helpdesk|helpdesk]].

Versie van 6 jul 2016 13:36

Antivirus

Op alle computers in de hogeschool staat het antivirusprogramma McAfee geïnstalleerd.

Elk bestand dat je opent of wegschrijft wordt gecontroleerd op de aanwezigheid van computervirussen.

Je herkent de aanwezigheid van het programma op je computer aan het rode schild rechtsonderaan op je scherm in het systeemvak.

Je kan ook thuis gratis gebruik maken van deze beveiliging.


Antispam

SPAM is een ware plaag geworden. Dagelijks wordt AP Hogeschool van buitenaf belaagd door zo'n 48.000 e-mails. Dat is gemiddeld 1 e-mail elke 2 seconden. Elke e-mail wordt grondig gecontroleerd op virussen, maar ook op mogelijke ongewenste inhoud: SPAM. De antispam-controle verdeelt de e-mails in 3 categorieën:


Categorie

Type e-mail

Hoeveelheid

Uitleg

A

Gewenste e-mail

2,5%

Je ontvangt dit type e-mail zonder aanpassingen.

B

Mogelijk gewenst / mogelijk SPAM

3%

Het onderwerp van de e-mail wordt 'getagd' met de aanduiding [SPAM:MEDIUM] of [Suspected SPAM]. Getagd wil hier zeggen dat deze aanduiding wordt toegevoegd aan het onderwerpveld.

C

SPAM

94,5%

Deze e-mails worden geblokkeerd. Je ontvangt deze categorie e-mails niet.


  • Zonder antispamcontrole zou je dagelijks tientallen spammails ontvangen. Gemiddeld gaat het hier over 142 spamberichten per persoon per dag!
  • Het gaat hier enkel om e-mails van buiten AP naar AP. Interne en uitgaande e-mails zijn hier niet bijgerekend.
  • E-mails van categorie B (spam:medium & suspected spam) arriveren in tegenstelling tot vroeger niet meer in de persoonlijke mailbox, maar worden aangepakt zoals de werkelijke spam mails. Dat wil zeggen dat ze automatisch in quarantaine worden geplaatst.
  • De hogeschool maakt gebruik van het antispamsysteem van Microsoft Office 365 om een zo goed mogelijke beveiliging te garanderen.


Verloren mail

In een zeldzaam geval kan het gebeuren dat een veilig uitgaand of inkomend bericht toch tegengehouden wordt door de spamfilter.

Wanneer je merkt dat een mail niet verstuurd geraakt of nooit aankomt, neem je best even contact op met de helpdesk.