Afdrukken: Multifunctional

Uit ICTpedia
Versie door Ajo (overleg | bijdragen) op 4 jul 2020 om 13:31
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Een multifunctionele printer, of kortweg een multifunctional (MF), is een genetwerkt apparaat waarmee je kan afdrukken, kopiëren en scannen. Door middel van het aanmelden met je studenten- of personeelskaart kan je jouw afdrukken ophalen op een MF naar keuze; zij staan verspreid over alle campussen van de hogeschool.



Aanmelden en afmelden

De eerste keer dat je jouw studenten- of personeelskaart tegen de kaartlezer van een MF houdt om aan te melden, krijg je de boodschap dat die (nog) niet herkend wordt. Je zal manueel je aanmeldingsgegevens moeten intypen. Zoals dat geldt voor alle platformen van AP, gebeurt dat hier ook met je s- of p-nummer gevolgd door @ap.be, en het bijhorende wachtwoord (bv: s123456@ap.be). Achterliggend worden jouw aanmeldingsgegevens nu gekoppeld met je kaart.

Opgelet: om conflicten tussen accounts te vermijden, wordt het ten stelligste aangeraden om ook af te melden van een MF; dat kan simpelweg door je kaart weer tegen de kaartlezer te houden.

Vanaf nu kan je jouw kaart gebruiken om aan- en af te melden.

Afdrukken

Vanuit e-Campus of vanaf een toestel binnen het AP-netwerk

Iedereen met een geldige AP-account krijgt standaard twee MFs aangeboden na het aanmelden op e-campus of op een pc (of laptop) binnen het AP-netwerk. Zij zien er als volgt uit:

Bestand:MF 0100.png.png

Voor SOFA is de benaming respectievelijk PRN-EQX-SOFA-KLEUR en PRN-EXQ-SOFA-ZW.

Op MFs die kleurenafdrukken toelaten, kan je natuurlijk ook zwart/wit afdrukken.

Alle afgedrukte documenten verschijnen in je persoonlijke afdrukwachtrij na het aanmelden op de MF; zij blijven daar 24 uren beschikbaar. Je hebt op dat moment nog steeds de keuze om enkele of meteen alle documenten af te drukken, en om eventueel toch te opteren voor een zwart/wit afdruk op een MF die kleurenafdrukken toelaat.

Vanaf een persoonlijk toestel

Documenten afdrukken vanaf een persoonlijk toestel (laptop, smartphone, tablet, ...) kan enkel via MyPrint

Kopiëren

Om te kopiëren meldt je je eerst aan op de multifunctional met je gebruikersgegevens (p-nummer@ap.be of s-nummer@ap.be).

Vervolgens kies je links in het menu voor Launcher en Enable Copier.

Scannen

Om te scannen meldt je je eerst aan op de multifunctional met je gebruikersgegevens (p-nummer@ap.be of s-nummer@ap.be).

Vervolgens kies je links in het menu voor Launcher en Scan-to-Me als je wil scannen naar je eigen mailbox, of My Folder als je rechtstreeks wil scannen naar je documenten-folder op het netwerk.

Scan-to-me

Kies je voor Scan-to-Me zal je ingescande document in je eigen mailbox terecht komen. Na het klikken op Scan-to-Me kan je meteen Scannen kiezen of je kan nog wat instellingen aanpassen:

  • Job Details: Hier kan je de naamgeving van je bestand wijzigen. Standaard bevat de bestandsnaam van je scan je p- of s-nummer, de datum en tijdstip van scannen.
  • Instellingen: Hier kan je geavanceerde instellingen aanpassen zoals de resolutie, PDF of DOCX formaat, helderheid, type invoer, etc.

Je kan een bundel papier in de bovenlader leggen of een enkele pagina op de glasplaat. Heb je papieren met dubbelzijdige afdruk kan je dit in de instellingen meegeven.

My Folder

Heb je heel veel pagina’s te scannen of heb je liever dat je scans meteen op het netwerk terecht komen, dan kies je voor My Folder.

Alle scanopdrachten komen op het netwerk onder H:\Scans. De H-schijf op het netwerk is je persoonlijk stukje ruimte op het AP netwerk. De folder is bereikbaar via een PC in het AP-netwerk of via e-Campus.

Saldo (Webdeposit)

Via Webdeposit kan je krediet opladen op je studentenkaart.

Prijslijst voor afdrukken

Krediet opladen

  • Surf naar Webdeposit en meldt je aan met je gebruikersgegevens (p-nummer@ap.be of s-nummer@ap.be)

  • Vul je persoonlijke gegevens in en bepaal het bedrag dat je wil opladen op je kaart. Klik vervolgens op Verder.

  • Controleer je gegevens en vink aan dat je de gebruikersovereenkomst hebt gelezen. Klik daarna op Verder.

  • Verifieer of de naam van de kaarthouder correct is en geef je kaartnummer in samen met de vervaldatum van je bankkaart. Klik op Yes, I confirm my payment.

  • Je komt nu in het scherm van het internetbankieren van je bank. Kies de juiste taal indien nodig en volg de instructies op het scherm. Een bankkaartlezer is nodig om deze stappen te voltooien.

  • Indien alles correct gevolgd werd krijg je een bevestiging van betaling. Er wordt ook een e-mail verstuurd ter bevestiging naar je AP-mailbox. Het krediet is nu toegevoegd op je studentenkaart.


Afdrukbeheer

Via Afdrukbeheer kunnen studenten een paar handige acties uitvoeren. Naast een overzicht van je huidige saldo kan je krediet overzetten naar een andere student, je wachtende afdruktaken bekijken of een overzicht opvragen van je print-geschiedenis.

  • Meld je aan met je gebruikersgegevens (s-nummer@ap.be)
  • Onder Dashboard gebruiker krijg je een overzicht van je saldo
  • Onder Acties heb je verschillende tools:
    • Overdracht bedrag naar een andere gebruiker: Via deze functie kan je een bedrag van je eigen account overdragen naar een andere student. Vul de gebruikersnaam in van de student aan wie je het bedrag wil overmaken (s-nummer@ap.be), geef het bedrag op (x,xx), bevestig je eigen wachtwoord en geef een korte opmerking bij je actie.
    • Bekijk mijn afdruktaken: Via deze weg krijg je een overzicht van afdruktaken die nog in je wachtrij staan, klaar om af te drukken. Je kan de wachtende taken eventueel verwijderen via deze weg.
    • Selecteer rapport gebruikersaccount: Hier kan je een overzicht opvragen van de laatste activiteiten van je gebruikersaccount wat afdrukken betreft.

Papier op? Technische storing?

  • Papier op?

Contacteer in dit geval het studentensecretariaat op je campus.

  • Technische storing?

Contacteer in dit geval de ICT-helpdesk op je campus.