Afdrukken: Multifunctional

Uit ICTpedia
Versie door Ajo (overleg | bijdragen) op 4 jul 2020 om 15:52
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Een multifunctionele printer, of kortweg een multifunctional (MF), is een genetwerkt apparaat waarmee je kan afdrukken, kopiëren en scannen. Door middel van het aanmelden met je studenten- of personeelskaart kan je jouw afdrukken ophalen op een MF naar keuze; zij staan verspreid over alle campussen van de hogeschool.



Aanmelden en afmelden

De eerste keer dat je jouw studenten- of personeelskaart tegen de kaartlezer van een MF houdt om aan te melden, krijg je de boodschap dat die (nog) niet herkend wordt. Je zal manueel je aanmeldingsgegevens moeten intypen. Zoals dat geldt voor alle platformen van AP, gebeurt dat hier ook met je s- of p-nummer gevolgd door @ap.be, en het bijhorende wachtwoord (bv: s123456@ap.be). Achterliggend worden jouw aanmeldingsgegevens nu gekoppeld met je kaart.

Opgelet: om conflicten tussen accounts te vermijden, wordt het ten stelligste aangeraden om ook af te melden van een MF; dat kan simpelweg door je kaart weer tegen de kaartlezer te houden.

Vanaf nu kan je jouw kaart gebruiken om aan- en af te melden.


Afdrukken

vanuit e-campus of vanaf een toestel binnen het AP-netwerk

Iedereen met een geldige AP-account krijgt standaard twee MFs aangeboden na het aanmelden op e-campus of op een pc (of laptop) binnen het AP-netwerk. Zij zien er als volgt uit:

Voor SOFA is de benaming respectievelijk PRN-EQX-SOFA-KLEUR en PRN-EXQ-SOFA-ZW.

Op MFs die kleurenafdrukken toelaten, kan je natuurlijk ook in zwart/wit afdrukken.

Alle afgedrukte documenten verschijnen in je persoonlijke afdrukwachtrij na het aanmelden op de MF; zij blijven daar 24 uren beschikbaar. Bij het ophalen heb je nog steeds de keuze om slechts enkele of meteen alle documenten af te drukken, het aantal afdrukken aan te passen, en om eventueel toch te opteren voor een zwart/wit afdruk op een MF die kleurenafdrukken toelaat.

vanaf een persoonlijk toestel

Vanaf een persoonlijk toestel (laptop, smartphone, tablet,...) kan je enkel via MyPrint afdrukken!

Kopiëren

Het is het gemakkelijkste om de te kopiëren papieren aan te bieden via de bovenlader (document feeder).

Meld je aan op een MF. Kies vervolgens in het linkse menu voor Launcher en Enable Copier.

Scannen

Het is het gemakkelijkste om de te scannen papieren aan te bieden via de bovenlader (document feeder).

Meld je aan op een MF. Kies vervolgens in het linkse menu voor Launcher en:

  • Scan-to-Me voor scan(s) naar je eigen mailbox. Omwille van de geldende beperking betreffende de grootte van een bijlage, is dit slechts interessant voor een scan van enkele bladen.
    • wijzig via Job Details eventueel de naam van het bestand (standaard wordt die opgebouwd met je s- of p-nummer, gevolgd door de datum en het tijdstip van de scan)
    • druk meteen op Scannen, of controleer desgewenst de verschillende instellingen (resolutie, type, helderheid, enkelzijdig of dubbelzijdig,...)
  • My Folder voor scan(s) naar een map in je persoonlijke HomeDrive op het AP-netwerk (H:\Scans). Dit is de aangewezen methode voor een grote(re) opdracht.

Afdrukbeheer

Via Afdrukbeheer kunnen studenten een paar handige acties uitvoeren. Naast een overzicht van je huidige saldo kan je krediet overzetten naar een andere student, je wachtende afdruktaken bekijken of een overzicht opvragen van je print-geschiedenis.

  • Meld je aan met je gebruikersgegevens (s-nummer@ap.be)
  • Onder Dashboard gebruiker krijg je een overzicht van je saldo
  • Onder Acties heb je verschillende tools:
    • Overdracht bedrag naar een andere gebruiker: Via deze functie kan je een bedrag van je eigen account overdragen naar een andere student. Vul de gebruikersnaam in van de student aan wie je het bedrag wil overmaken (s-nummer@ap.be), geef het bedrag op (x,xx), bevestig je eigen wachtwoord en geef een korte opmerking bij je actie.
    • Bekijk mijn afdruktaken: Via deze weg krijg je een overzicht van afdruktaken die nog in je wachtrij staan, klaar om af te drukken. Je kan de wachtende taken eventueel verwijderen via deze weg.
    • Selecteer rapport gebruikersaccount: Hier kan je een overzicht opvragen van de laatste activiteiten van je gebruikersaccount wat afdrukken betreft.

Papier op? Technische storing?

  • Papier op?

Contacteer in dit geval het studentensecretariaat op je campus.

  • Technische storing?

Contacteer in dit geval de ICT-helpdesk op je campus.